Pac'N Roll

Voor Pac-Man zijn er dit jaar een aantal gelegenheden tot feest vieren, dit jaar is Pac-Man 25 jaar oud geworden en verscheen het eerste Pac-Man spel voor de Nintendo DS (Pac-Pix). In het tweede DS-spel met Pac-Man, Pac\'N Roll, bestuur je het vrolijke gele happertje met de stylus. Je jaagt Pac-Man door verschillende levels en werelden. Buiten dat hij moet oppassen voor de spookjes moet hij ook nog allerlei hindernissen nemen om uiteindelijk bij zijn doel te komen.

De mogelijkheden
Pac\'N Roll heeft een aantal verschillende spelmogelijkheden. Je kunt ten eerste gewoon de levels doorrollen en ze proberen te halen. Heb je een level gehaald dan kun je hetzelfde level nog eens doen, maar dan in de vorm van een time trial. In sommige levels zijn juwelen verstopt, als je deze verzamelt kun je op het eind nog geheime levels unlocken. Als je een level speelt zie je alle actie in het bovenste scherm. Op het touchscreen zie je Pac-Man waar je met de stylus overheen moet schuiven om hem in beweging te krijgen. Op deze manier rol je Pac-Man vooruit of achteruit en kun je hem ook naar links en rechts sturen. Door je stylus tegen de rand van het scherm even stil te houden kun je tegen kratten beuken om ze kapot te maken.

Pac-Man speelt ook in Pac\'N Roll voor bolletjeshapper. Je moet zoveel mogelijk gele bolletjes verzamelen, deze heb je nodig om naar nieuwe delen van het level te gaan. Je komt dan bij een poort waar een bepaald aantal bolletjes gevraagd wordt. Heb je die niet, dan moet je terug en op zoek naar meer bolletjes. Heb je ze wel dan mag je door. De levels bevatten natuurlijk ook de spookjes. Voor de spookjes moet je uitkijken, maar als je een krachtpil gevonden hebt, dan moeten de spookjes voor jou uitkijken. Het zijn niet alleen bolletjes en krachtpillen die Pac-Man graag eet, maar hij hapt af en toe ook naar stukken chocolade. Zo is er een stuk chocolade dat er voor zorgt dat Pac-Man een harnasje aankrijgt, waardoor hij beter beschermd is en over de bodem van water kan rollen. Chocolade kan Pac-Man ook veranderen in licht-gewicht Pac-Man. Hij kan dan kleine stukjes vliegen.

Naast de stylus maak je ook nog gebruik van de pijltjestoets, waarmee je de camera kunt besturen. Aan de ene kant is het fijn dat de camera niet constant automatisch verspringt, maar soms is het ook vervelend dat je snel de camera moet bijstellen.

Bewegen bewegen en nog eens bewegen
De gameplay is vrij intensief omdat je constant met de stylus het gele happertje aan het aaien bent. Na een tijdje spelen kan deze intensieve gameplay vermoeiend worden en als je snel last hebt van RSI-klachten kun je beter maar niet te lang spelen. De levels zijn in het begin erg makkelijk. Je rolt er eigenlijk zo doorheen. De laatste twee werelden zijn echter erg lastig en wekken de nodige frustraties op. Er is dus niet echt een goede overgang tussen de levels, het verspringt van heel eenvoudig naar erg moeilijk. Met een totaal van 5 werelden is de game bovendien erg kort, het kost zo\'n zeven uur om Pac\'N Roll uit te spelen. Natuurlijk kun je de levels overspelen en heb je nog de time trials en de verborgen levels, dus er is nog wel genoeg te doen. Maar het zijn wel dezelfde levels die je steeds moet spelen, dus de verveling slaat snel toe.