Bejeweled 2 Deluxe

Waarschijnlijk heeft bijna iedereen wel eens een potje Bejeweled gespeeld, hetzij op een spelletjeswebsite, hetzij via MSN Messenger. Op de Xbox 360 kun je via Xbox Live! Arcade voor 800 points Bejeweled 2 Deluxe spelen, de opvolger van Bejeweled. Is er veel veranderd?

Bejeweled staat bekend als één van de makkelijkste en meest verslavende puzzelgames die je op dit moment kunt vinden. In de eerste versie van Bejeweled draaide het erom de juweeltjes op zo\'n manier te verschuiven dat je groepjes vormde van drie of meer dezelfde juwelen. Deze verdwenen dan en er kwamen weer nieuwe voor in de plaats. Je kon eindeloos doorspelen tot er geen combinaties meer gemaakt konden worden of gewoon tot een bepaalde tijd verstreken was. De nieuwe Bejeweled werkt net zo, alleen is er net iets meer toegevoegd.

De nieuwtjes
In Bejeweled 2 krijg je bij het maken van een rij van vier dezelfde juwelen een speciaal juweel (Power Gem) en als je met dit speciale juweel weer een rijtje maakt dan ontploft er een aantal omliggende juwelen. Dit is erg handig als je een beetje vast dreigt te gaan zitten want er komen dan weer nieuwe mogelijkheden om groepjes te maken. Je ontvangt ook een speciaal juweel (Hyper Cube) als je een rijtje van vijf dezelfde steentjes maakt. Dit speciale juweel haalt de juwelen van een bepaalde kleur weg. Dit zorgt voor veel punten en weer veel nieuwe mogelijkheden.

Bejeweled 2 bevat ook twee nieuwe spelopties; Puzzle en Endless. In de Puzzle-mode moet je in een aangegeven aantal moves het veld leegmaken. Deze mode zat onder andere ook al in Pokémon Puzzle League en is wat dat betreft dus niet echt vernieuwend. De Endless mode is zoals de naam al zegt eindeloos, je kan hem niet verliezen of uitspelen. Het zorgt er voor dat je uren achterelkaar steentjes kunt schuiven totdat je het zat bent.

Opmerkelijk is het enorm flitsende, draaiende, gekleurde beeldfragment dat je krijgt nadat je een level uitgespeeld hebt. Het is bijna misselijkmakend zo druk. Goed plan dus om na het uitspelen van een level voor een paar seconden je ogen te sluiten. De achievements zijn overigens behoorlijk pittig. Dus mocht je de game alleen willen aanschaffen voor de achievement points, dan zullen er heel wat uurtjes in moeten gaan zitten. Zo krijg je bijvoorbeeld pas punten als je in de classic mode zeventien levels uitgespeeld hebt. Het is echt al een hele prestatie als je het tiende level haalt...

Bejeweled 2 Deluxe is een iets opgepoetste versie van de originele Bejeweled met een paar kleine nieuwe toevoegingen. Echt vernieuwend is de game niet te noemen. Wel is het makkelijk te spelen en verslavend. Nadeel is ook dat het behalen van de achievement points heel veel tijd kost en in sommige gevallen gewoon niet te doen is. Ben je een echte Bejeweled fan, dan sla je de plank niet mis met deel 2, maar zoek je echt iets vernieuwends dan kun je beter een andere game kiezen.