TV: VERS UIT DE VS - Hung

Hung is een nieuwe comedy serie uit de stal van HBO en dat zorgt voor hoge verwachtingen. In tegenstelling tot andere zenders weet HBO keer op keer kwaliteit af te leveren. Ze waren eerder al verantwoordelijk voor The Sopranos en Sex and the City en momenteel gooien ze hoge ogen met True Blood, maar ook op het gebied van comedy heeft HBO enkele grote namen in huis, zoals Entourage en Curb your Enthusiasm. Of de zender met Hung weer een hit in handen heeft moet nog blijken.

Van basketbal talent...
Ray Drecker (Thomas Jane) heeft het niet makkelijk, zijn vrouw heeft hem verlaten voor een succesvollere man, het basketbalteam dat hij coacht lijkt vooral goed te zijn in verliezen en tot overmaat van ramp zorgt een brand ervoor dat zijn huis onbewoonbaar wordt. Daarmee ziet hij ook de laatste twee lichtpuntjes uit zijn leven vertrekken, zijn kinderen besluiten zolang bij hun moeder in te trekken. Als hij ze terug wil zal hij het huis moeten repareren, maar met een slecht betalende baan en een hoge hypotheek is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Uit wanhoop bezoekt hij een seminar over hoe je rijk kan worden. Ontdek je persoonlijke talent en zorg dat je daar geld mee kan verdienen is de strekking van het verhaal dat hij te horen krijgt. Veel talenten heeft hij niet, maar er is één ding dat hij wel heeft, een grote lul. Nou nog een manier vinden om er geld mee te verdienen. Hij krijgt hierbij hulp van Tanya (Jane Adams), een dichteres die ook bij het seminar aanwezig was, zij stelt voor om zijn pooier te zijn en voor cliënten te zorgen.

... naar iemand met een groot talent
Hung is geen dolkomische serie, de humor is subtieler en zwartgallig. Zo memoreert Drecker, in een voice-over, vaak over hoe alles simpeler was in de tijd van zijn ouders en de fouten die hij gemaakt heeft. Deze sombere insteek laat zich in alles zien, zoals de zeer minimalistisch in beeld gebrachte brand. Die aanvoelt als een spotje voor een rookmelder. De nonchalantheid waarmee het in beeld gebracht wordt en de droge voice-over zorgen voor een glimlach op het gezicht. Daarnaast komt veel van de humor voort uit het stuntelige gedrag waarmee Drecker als een ervaren gigolo wil overkomen. Thomas Jane weet het personage goed neer te zetten, wat best verassend is aangezien hij toch vooral bekend is van rollen in actiefilms zoals The Punisher. De rol van blije mislukte dichteres lijkt op het lijf geschreven van Jane Adams en ze speelt het dan ook met verve. Het personage zelf is vrij irritant, in het echte leven zou je zo’n persoon graag ontlopen, maar binnen de serie past ze perfect. De kinderen lijken er daarentegen aan de haren bij gesleept te zijn; dik, lelijk en emo. Ze zijn in het begin nodig voor de karakterontwikkeling, Drecker moet natuurlijk een doel hebben, maar daarna mogen ze best afgeserveerd worden. Hetzelfde geld voor de ex, gespeeld door Anne Heche. De subplotjes over hun leiden alleen maar af van het geen waar het om draait. Het zorgt er voornamelijk voor dat het verhaal zich vrij langzaam ontwikkeld, wat voor een serie van maar tien afleveringen erg jammer is.

Hung kan zich nog niet meten met de andere grote namen van HBO, maar het begin is er. Er is veel potentie, het zou er alleen wat beter uit mogen komen. Wat meer vaart en wat minder aandacht voor de randpersonages zou al veel schelen. Hoe dan ook, HBO laat weer eens zien een goede neus voor kwaliteit te hebben en met wat meer tijd zal ook Hung zich onder de grote namen mogen scharen.

Advies:
Zeker kijken!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.