DVD: The Hunting Party

The Hunting Party is deels gebaseerd op de belevenissen van een vijftal journalisten, die in een dronken bui besluiten dat het misschien wel leuk is om zelf achter Karad¸ić aan te gaan. Eén van de journalisten schreef er een kort verhaal over wat al snel door Hollywood werd opgepikt. Richard Shepard zag het wel zitten en nam naast de regie ook het script voor zijn rekening. Met Richard Gere en Terrence Howard in de hoofdrollen lijkt succes onvermijdelijk. Toch deed de film het in de Amerikaanse bioscopen niet goed, terecht?

Het avontuur
Simon Hunt (Gere) is één van de beste oorlogsverslaggevers en samen met zijn cameraman Duck (Howard) is hij dan ook overal geweest. Zo zijn ze ook aanwezig bij het Bosnië conflict. Tot het hem allemaal te veel wordt en hij tijdens een live uitzending een inzinking heeft. En passant geeft hij nog een sneer naar de Nederlandse soldaten die daar gestationeerd waren. Hierdoor verliest hij zijn baan en raakt uit de gratie. Jaren later keert Duck terug naar Bosnië om daar het tekenen van het vredesverdrag te filmen voor een nieuwsploeg. Hier komt hij Simon Hunt weer tegen die een idee voor een verhaal heeft waardoor hij weer terug in het vak kan komen. Hij heeft namelijk een goede tip gekregen over waar The Fox, de meest gezochte oorlogsmisdadiger, zich bevindt. Hij haalt Duck over om met hem op zoektocht te gaan, ze worden daarbij geholpen door de jonge Benjamin Strauss (Jesse Eisenberg) die dankzij zijn hooggeplaatste vader met de nieuwsploeg mee mocht. Al snel zijn ze The Fox op het spoor en neemt hun avontuur enkele absurde wendingen.

Elk verhaal heeft twee kanten
De film opent met de mededeling dat alleen de meest absurde stukken van de film op waarheid berusten. De journalisten komen dan ook de meest uiteenlopende karakters tegen en belanden in vreemde situaties. Veel van de dialogen bevatten sarcasme en spitsvondige grappen. Dit geeft de film een komische noot. Hierin ligt dan ook het grootste probleem van de film. De achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt is die van de oorlogsmisdaden die plaats vonden. Hier wordt bij tijd en wijle aandacht aan besteedt en worden grove beelden niet geschuwd. Dit strookt niet goed met de humor in de film. De regisseur had er beter aan gedaan om voor één van de twee kanten van het verhaal te kiezen. De kwaliteit van de film ligt dan ook niet zo zeer besloten in de film, maar in de verwachtingen van de kijker. Als je een spannende thriller wil zien over de zoektocht naar een oorlogsmisdadiger kom je bedrogen uit, maar als je een absurd avontuur met donkere humor wil zien dan is de film prima. Je wordt alleen zo nu en dan met je neus op de gruwelijke feiten gedrukt.

De extra's
De film is uitgebracht op twee dvd’s, genoeg ruimte voor extra’s dus. Op de eerste dvd staat de film en een drietal trailers van andere films waar niemand eigenlijk op zit te wachten. Op de tweede dvd staan de overige extra’s. Het gaat hierbij om interviews met de cast en crew die zeer kort duren en eigenlijk overbodig zijn. Zeker omdat er nog meer interviews op staan, dit keer afgenomen door René Mioch. Vooral zijn interview met Harald Doornbos, één van de journalisten waar het verhaal op gebaseerd is, is interessant. Verder zijn er nog de verplichte 'behind the scenes' beelden, hier zit helaas geen commentaar bij en dat zorgt ervoor dat het nooit echt interessant is. Voor de rest is er nog een photogallery met slechts 10 foto’s, wat achtergrond informatie verspreid over 6 bladzijden en de meest overbodige extra ooit; Filmclips. Korte stukjes uit de film zonder commentaar of ook maar iets anders dan hoe het in de film te zien was. Een gemiste kans dus, wat meer een uitgebreidere informatie over het echte verhaal was leuk geweest. De meeste extra’s zijn in tegenstelling tot de film niet anamorphic, dus je mag zelf met de instelling van je tv spelen om ze beeldvullend te krijgen.

The Hunting Party zal niet iedereen bevallen, maar als je met de juiste verwachtingen naar de film kijkt is het prima vermaak. Richard Gere en de andere acteurs acteren prima, er zijn mooie beelden van Bosnië en Servië te zien en er kan gelachen worden. De extra’s op de dvd zijn niet indrukwekkend, alleen het interview met Harald Doornbos geeft echt meerwaarde, maar dat had prima op één dvd gepast. Of dat interview het waard is om de dubbel dvd te kopen. Ik denk het niet.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: September 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: