DVD: Starship Troopers 3: Marauder

Het is alweer elf jaar geleden dat Paul Verhoeven ons Starship Troopers bracht. De film moest het doen met verdeelde kritieken, waar de één een satire op de Amerikaanse maatschappij zag, zag de ander slechts een ongeloofwaardige actie film met fascistische trekjes. Toch kan de film rekenen op grote groep fans. Zeven jaar later werd er dan ook een deel twee gemaakt met een miniem budget. De film had vrijwel niets te maken met de eerste, behalve dat dezelfde schrijver, Edward Neumeier, verantwoordelijk was voor het script. Ook voor deel drie werd hij weer benaderd en naast het script mocht hij dit keer ook in het regiestoeltje plaats nemen. Dit keer is hij niet de enige bekende, Casper Van Diem is terug en neemt weer de rol van Johnny Rico op zich, maar is dat genoeg om voor een waardige opvolger van het eerste deel te zorgen?

Jaren later...
Johnny Rico is geplaatst op de planeet Roku San waar nog dagelijks tegen de arachnids wordt gevochten. Het kampement waar hij zich bevindt krijgt bezoek van Sky Marshall Anoke (Stephen Hogan), die tevens een zeer populaire zanger is. Hij wordt begeleid door vrienden van Rico, namelijk Dix Hauser (Boris Kodjoe) en Lola Beck (Jolene Blalock). Al snel gaat alles mis, de insecten breken door de verdedigingslinie heen, Rico en Hauser krijgen ruzie en Beck en Anoke storten neer op een onbekende planeet. Als de rust weer is teruggekeerd staat Rico terecht voor verraad en moeten Beck, Anoke en een klein groepje overlevenden in leven zien te blijven tot ze gered kunnen worden. Niemand lijkt zich echter om hun lot te bekommeren. Hauser besluit Rico gratie te verlenen in ruil voor zijn hulp bij het redden van de anderen. Rico krijgt hiervoor de beschikking over de experimentele Marauder.

Would you like to know more?
Deel drie moet het doen met een budget van 20 miljoen dollar en dat is goed terug te zien. Vooral de insecten hebben te lijden onder het budget en zien er slechter uit dan elf jaar terug. De stunts en explosies doen allemaal wat knullig aan. De sets en kostuums passen echter goed binnen het Starship Troopers universum en gelukkig zijn de nieuws uitzendingen en reclames ook weer terug, met als hoogtepunt de reclame waarbij de cd van de Sky Marshall wordt verkocht. Het zijn dan ook deze stukjes waarin veel van de uit het eerdere delen bekende satire in verstopt zit. Daarnaast opent de film dit keer ook de aanval op religie als onderdeel van de propaganda om een oorlog aan het volk te verkopen. Door de hele film heen worstelen sommige karakters met geloof en of het wel goed voor ze is terwijl andere steeds meer gaan inzien hoe religie in hun voordeel kan werken. Dit alles leidt uiteindelijk tot een geweldig lachwekkende scène die zo over de top is dat de rest van de film niet meer serieus te nemen is. Om niet onder te doen voor het eerste deel kent ook deze film weer onfunctioneel naakt en rondvliegende lichaamsdelen.

Extras
De extra’s bestaan uit twee audiocommentaren, één met de makers en één met de cast. Hierin worden wat leuke weetjes verteld, maar het merendeel van de tijd zijn ze toch bezig om elkaar schouderklopjes te geven. Daarnaast staan er nog twee korte documentaires op over het maken van de insecten en het werken op de set. Het hoogtepunt van de extra’s is de videoclip van het nummer “It’s a Good Day to Die” gezongen door de Sky Marshall. Dit nummer blijft nog verbazingwekkend lang in je hoofd zitten.

See you on the bounce, trooper!
Deel drie in de reeks haalt het niveau van de eerste bij lange na niet, met het lage budget blijft het moeilijk om het niveau van een B-film te ontstijgen. Dat laat zich vooral in de special effects zien, zowel de insecten als de Marauders hadden veel mooier kunnen zijn. Toch is het leuk om Rico weer eens terug te zien en kent de film genoeg grappige momenten. De satire is weer duidelijk aanwezig en dat redt de film, mits je het op waarde weet te schatten. Het is jammer dat er niet een groter budget beschikbaar was, want de Starship Troopers franchise is dat wel waard.

Label: Sony Pictures Releasedatum: Oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: