DVD: Zombie Strippers

Met een titel als Zombie Strippers is een recensie eigenlijk overbodig. Als je de titel hoort, weet je gelijk of je de film gaat kijken of dat je hem links laat liggen. Het doet je helemaal niks of het is een droom die is uitgekomen. Bij dit soort films is de eerste indruk vaak een goede, maar soms zijn het juweeltjes en dan is het zonde om de film bij voorbaat al af te schrijven. Een recensie lezen biedt dan uitkomst. Is het een film die je niet mag missen of was de eerste ingeving goed?

Het Verhaal
Bush is voor een vierde termijn gekozen en de Verenigde Staten zijn verwikkeld in een oorlog met verschillende landen en Alaska. Dit heeft ervoor gezorgd dat het land snel door zijn soldaten heen gaat. Gelukkig wordt er gewerkt aan een oplossing en wel in de vorm van een virus dat soldaten tot leven kan wekken, zodat ze meteen weer aan de slag kunnen. Zoals wel vaker het geval is met dit soort experimenten, gaat het mis. Het virus breekt los en al snel wordt het laboratorium waar het ontwikkeld is overgenomen door zombies. Er wordt een team van elite soldaten gestuurd om de troep op te ruimen. Het virus ontsnapt uit het laboratorium en vindt zijn weg naar een stripclub. Al snel raakt één van de strippers geïnfecteerd, dit houdt haar alleen niet tegen om door te gaan met strippen. Een ontbindende exotische danseres zal niet iedereen aanspreken, maar de bezoekers van de stripclub vinden het geweldig. De andere strippers hebben het nakijken en worden al snel jaloers. Ondanks dat de zombie-stripper af en toe een bezoeker te grazen neemt, beginnen de meesten toch te twijfelen. Kiezen ze voor een lucratieve carrière als zombie-stripper of blijven ze aan de zijkant toe kijken.

De ziel
De film wil niet alleen maar zinloos vermaak zijn. De herverkiezing van Bush en de vele oorlogen geven een eerste indicatie van maatschappelijke kritiek. Daarnaast is het plot gebaseerd op het toneelstuk Rhinocéros van Eugène Ionesco, waarin de bewoners van een dorpje één voor één veranderen in het dier van de titel. De film zit dan ook vol met verwijzingen hiernaar. Een bewonderenswaardige poging om de film wat meer gewicht te geven, maar wie kent het toneelstuk nou eigenlijk. Daarnaast zijn de verwijzingen naar de Bush-regering weinig subtiel en niet heel intelligent. Dat is jammer, want politieke satire kan erg leuk zijn. De personages zijn allemaal eendimensionale karikaturen wat op komisch gebied goed werkt, al is de humor vaak flauw en over the top.

De ruggengraat
De film kent twee grote namen. Robert Englund bekend van zijn rol als Freddy Krueger en Jenna Jameson, ook wel bekend als de konining van de porno. Englund speelt de stripclubeigenaar en Jameson de stripper die als eerste geïnfecteerd wordt. Beiden hebben duidelijk plezier in hun rol en dat maakt het aangenaam om naar te kijken. De rest van de cast doet prima werk, maar heeft weinig om mee te werken. De special effects variëren in kwaliteit. De make-up is prima gedaan, maar de visual effects, zoals geweerschoten zijn weer erg slecht, wat alles te maken heeft met het lage budget. Het geeft de film een campy sfeertje, maar niet genoeg om ook echt tot camp bestempeld te worden. Met de maatschappelijke kritiek en de politieke satire in de film wordt het er niet beter op. De film was beter af geweest als er een duidelijke keuze was gemaakt over wat de film zou moeten zijn, nu is het van alles wat en dat stoort.

Extra’s
Voor een low budget-film met een opvallende naam heeft de film prima extra’s, zo is de film te kijken met commentaar van de makers, Englund en Jameson. Er worden veel schouderklopjes uitgedeeld, maar er wordt ook veel informatie gegeven over het maken van de film en er wordt gewezen op de referenties naar het toneelstuk en Bush. De bijna verplichte verwijderde scènes ontbreken ook niet en omvatten veel scènes. Daarnaast zijn er nog twee documentaires te zien, een behind the scenes en eentje over de make-up. Beide kort, maar leuk genoeg om even te bekijken.

Het is moeilijk om een waardeoordeel aan de film te geven. Dit komt door wat de film wil zijn en wat het is. Als je er naar kijkt als politieke satire dan valt het erg tegen, maar ga je alleen op de naam af, dan geeft de film wat je ervan verwacht. Strippers en zombies, flauwe humor en prima special effects op het gebied van make-up. Kijk de film met de juiste verwachtingen en je zult niet teleurgesteld worden, maar voor wat het wil zijn en wat het is schiet het gewoon tekort. Het is jammer dat de makers niet de juiste balans konden vinden, want het zorgt ervoor dat deze film geen juweeltje is.

Label: Sony Pictures Home Entertainment Releasedatum: November 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: