TV: VERS UIT DE VS - Make it or Break it

Het is eindelijk tijd om het ziekenhuis en de daarbij behorende doktoren achter ons te laten. Er zijn tenslotte ook series met een ander onderwerp recentelijk begonnen. Eén daarvan is Make it or Break it. Dit keer geen witte doktersjassen, maar strakke turnpakjes. Inderdaad, deze serie speelt zich af in de wereld van gymnastiek en wel die van het turnen.

Een goede voorbereiding...
Make it or Break it volgt het wel en wee van een groepje jonge getalenteerde meisjes die hard aan het trainen zijn voor de Olympische Spelen en de weg daarnaar toe. Payson Keeler (Ayla Kell), Kaylie Cruz (Josie Loren) en Lauren Tanner (Cassie Scerbo) zijn de drie waar het meest van verwacht wordt. Onder de bezielende leiding van Marty (Erik Palladino) trainen de meiden in de plaatselijke turnzaal en staan ze al enkele jaren steevast in de top drie bij toernooien. Dat is maar goed ook, want dat zijn net de plaatsen die toegang geven tot de nationale wedstrijden. Maar het is en blijft een dramaserie, dus er moet iets gebeuren wat als katalysator werkt en de status quo omver werpt. Die rol is weggelegd voor Emily Kmetko (Chelsea Hobbs) een aanstormend talent, ontdekt op een speelplaats. Ze is nieuw en erg goed, wat meteen al leidt tot de nodige spanning bij de andere meisjes. Alsof de turnwereld nog niet hard genoeg is, is ze ook de vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot de andere heeft ze geen welgestelde ouders en kan ze alleen trainen omdat ze een beurs heeft gekregen. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor wat broodnodig drama, het duurt dan ook niet lang voor vriendschappen op de proef gesteld worden, er vals gespeeld wordt en chantage een redelijk middel is om je doelen te bereiken.

...is het halve werk
De turnwereld is een interessant gegeven voor een serie. Het harde trainen, de opofferingen die gedaan moeten worden, de onderlinge competitie en natuurlijk de ouders die hun kinderen maar wat graag naar de top helpen. De eerste aflevering weet dit meteen goed in beeld te brengen, maar de tweede aflevering legt de focus al snel op het drama buiten de zaal. Dat is jammer, want daar zijn al genoeg series over te vinden. Natuurlijk zijn er pas twee afleveringen geweest, dus heel veel waarde valt hier niet aan te hechten, maar het is te hopen dat de schrijvers niet vergeten dat de hoofdpersonen turnsters zijn. De meisjes worden allemaal gespeeld door nog onbekende actrices, dit in tegenstelling tot de moeders. In die rollen zien we Peri Gilpin (Frasier), Candace Cameron Bure (Fullhouse) en Rosa Blasi (Strong Medicine) echte oude rotten op het gebied van televisie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het acteerwerk prima is. Zodra de serie echt uit de startblokken is, zouden zij best wat interessanter materiaal mogen krijgen dan wat pop-culture referenties, die overigens verrassend bij de tijd zijn.

Make it or Break it kan twee kanten op gaan. Blijven ze dicht op de turnwereld zitten en belichten ze ook wat van de controversiëlere onderwerpen, zoals eetstoornissen en eventueel doping gebruik, dan kan het nog een verrassende serie worden die voor het goud gaat. Blijft de focus liggen op ontluikende liefde, verboden relaties en vreemdgaan dan komt de serie niet verder dan de kwalificaties. Het is dus nog even afwachten of het een winner is.

Advies: Mooie middenmoter !

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.