DVD: Street Fighter

Het is alweer bijna 14 jaar geleden dat Street Fighter in de bioscoop verscheen. In Scheveningen was net een nieuwe bioscoop open gegaan, genaamd Movie World (tegenwoordig Pathé Scheveningen). Als twaalf jarig jongetje werd ik toen voor de keus gesteld door beschermende ouders; of naar The Brady Bunch Movie of naar Street Fighter waar de kaartjes al voor gekocht waren. Zou ik voor de eerste kiezen dan kreeg ik mijn geld terug en kreeg ik het geld voor de andere film. Als twaalf jarige is de keuze dan snel gemaakt. Het werd Street Fighter en ik en mijn vrienden vonden het geweldig. Binnenkort komt er een nieuwe Street Fighter uit, dit keer gericht op slechts één van de karakters uit het spel. Ook is er recentelijk een nieuw deel van het spel zelf verschenen. Het is dus niet heel gek dat de film opnieuw uitgebracht wordt op dvd. Kan de film tippen aan de nostalgische herinneringen of hadden de critici destijds toch gelijk?

Het verhaal
Bison (Raul Julia) heeft een groep welzijnswerkers gevangen genomen en dreigt die te vermoorden als hij niet binnen 72 uur 20 miljard dollar krijgt. Gelukkig is daar Guille (Jean Claude van Damme), leider van de geallieerde naties, die er een stokje voor wil steken. Hij wordt daarin bijgestaan door Cammy (Kylie Minogue). Daarnaast is er nog een groepje dat zo om zijn eigen reden Bison wil stoppen, lopen er twee hosselaars rond die niet weten aan welke kant ze staan en wordt Bison bijgestaan door een aantal slechteriken die zo hun eigen beweegredenen hebben. Zal het Guille lukken om het tot een goed eind te brengen of slaagt Bison in zijn plannen om de wereld te overheersen?

Nog steeds geweldig?
Steven E. De Souza was verantwoordelijk voor het script. Met titels als Die Hard en 48 Hours achter zijn naam kan van hem niet gezegd worden dat hij niet weet hoe je een goede actiefilm moet neer zetten. Voor Street Fighter nam hij echter ook plaats in het regisseursstoeltje. Of dat een slimme zet was. daar valt over te discussiëren. De film doet gedateerd aan, maar dat was te verwachten. De karakters vormen een kleurrijk geheel, maar blijven erg oppervlakkig. De makers hebben wel hun best gedaan om de karakters er uit te laten zien als hun tegenhangers in de spellen, ook de bekende vechtbewegingen worden daarbij niet vergeten. Natuurlijk zijn er wel enkele creatieve vrijheden genomen om ze geschikt te maken voor de film. Street Fighter zit boordevol met vechtscènes, al zijn ze wel van wisselende kwaliteit. Alles bij elkaar zorgt het voor een campy gevoel. De film valt nog het beste te beschrijven als een actiekomedie. Er zitten enkele sterke subtiele grappen in, maar over het algemeen genomen is de humor nooit van een hoog niveau. De film probeert recht te doen aan het originele spel, maar laat daarbij te veel steken vallen. Dat zorgt ervoor dat hij niet goed is voor de fans van het spel, maar ook niet voor mensen die het spel nog nooit hebben aangeraakt.

De extra's
De film is opnieuw uitgegeven op dvd en meestal gaat dat gepaard met meer en betere extra’s. Helaas geldt dat niet voor deze uitgave. De dvd heeft de verplichte trailers, waaronder een trailer van het spel Street Fighter IV en eentje van een nieuwe anime film. Daarnaast is er een korte making of te bekijken. Deze is helaas niet meer dan een uitgebreide trailer inclusief de stem die de trailers altijd inspreekt. De meest interessante extra is het audiocommentaar van Steven E. De Souza, ondanks zijn monotone stem, weet hij veel interessante anekdotes te vertellen over het schrijven en maken van de film. Hij gaat hierbij in op meetings met de makers van het spel, zijn eigen kennis van het spel, Nederlandse figuranten en het samenwerken met stuntmannen uit een ander land. Daarnaast heeft hij het steeds over hoe geweldig de Laser Disc is waardoor een audiocommentaar mogelijk is. Er is dus niets nieuws aan deze extra.

Street Fighter was één van de eerste gamesverfilmingen en helaas geen beste. Slecht acteerwerk, flauwe humor en middelmatige vechtsscènes hebben daar een groot aandeel in. De film biedt prima vermaak, maar vooral als je kunt lachen om knullige scènes en de slechte punten weet te waarderen. De extra’s op de dvd zijn, met uitzondering van het audiocommentaar, ook geen reden om hem aan te schaffen. Ben je toch benieuwd of jij de film wel kunt waarderen, dan kan je de gok nemen, maar heb je nostalgische herinneringen aan de film, dan doe je er goed aan om die intact te laten.

Label: Sony Pictures Releasedatum: februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: