DVD: In Treatment

Het staat er toch echt op de cover van deze dvdbox; “Winnaar van een Golden Globe”. Waarom hebben wij in ons kikkerland er dan nog nooit wat van gezien op de televisie. Volgens mij blijven wij veel liever hangen in de tig aantal herhalingen van Crime Scene Investigation. Maar een Golden Globe moet toch wat zeggen? Daarom mogen we misschien van geluk spreken dat deze serie nu uit is gekomen op dvd.

De basis van In Treatment is vrij simpel en erg gedurfd. De verhaallijn is namelijk niet veel meer dan mensen die op de bank komen te zitten bij een therapeut. De serie zal het dus echt moeten hebben van het acteerwerk van de acteurs. Die hebben namelijk de taak gekregen echt over te komen in de camera. Het camera werk is dan ook niet spannend te noemen. De hele serie speelt zich af in de kamer van psychiater Paul (Gabriel Byrne). Deze sfeervolle praktijkruimte is voorzien van fraaie lithografieën aan de muur, tapijten, gordijnen, glas-in-loodramen, en het is er altijd een beetje donker. Juist van die donkere momenten maken de regisseurs dankbaar gebruik door een close-up te maken van de patiënt. Zo komt het allemaal nog iets dramatischer over

Seizoen 1 bestaat uit week een tot en met vijf. Je wordt meegenomen in de werkweek van Paul. Zo heeft hij in het begin van de week Laura (Melissa George), een patiënt die tijdens zijn sessie verliefd op hem is geworden. Is het vluchtgedrag voor haar huidige relatie of zit er toch echte liefde achter? Alex (Blair Underwood) komt vaak de dag daarna. Hij is een piloot en vliegt in Irak en heeft daar een groot aantal kinderen vermoord. Hij heeft namelijk een bom moeten laten vallen op een school. Hij komt vrij zelf verzekerd over maar is dat totaal niet. In Irak is namelijk zijn foto verspreid om hem te doden. Halverwege de week komt Sophie (Mia Wasikowska) op de bank zitten. Zij turnt op heel hoog niveau en heeft met een ongeluk haar beide armen gebroken. Dit is echter niet het eerste ongeluk wat Sophie heeft gehad en aan Paul de taak om uit te zoeken of ze dit zichzelf aan doet. Net voordat Paul zelf aan het einde van de week naar zijn psychiater Gina (Dianne Wiest) gaat om bij haar te praten over zijn werk en zijn problemen in zijn privé-relatie krijgt hij nog een stel over de vloer. Jake (Josh Charles) en Amy (Embeth Davidtz) proberen al vijf jaar lang een tweede kind te krijgen. En nu Amy eindelijk zwanger is wil ze het kind weg laten halen.

Saai is deze serie absoluut niet te noemen. Je wordt namelijk elke week meegenomen in de sessies van deze karakters. Aan hun de taak om het acteurdrama zo echt mogelijk te laten lijken. Deze serie hoeft namelijk niet terug te vallen op spannende gadgets of actie. Het is puur, het is emotie. Dat lukt erg goed, misschien is het toverwoord in dit geval ook wel 25 minuten. De afleveringen duren per stuk namelijk niet langer dan 25 minuten. Zo ga je dus in een lekker vol tempo door de sessies heen en verveelt het ook geen moment. Het acteerwerk van de acteurs is erg goed. Ze moeten zich haast wel bloot voelen als je ziet hoeveel ziel en zaligheid ze over proberen te brengen op de kijkers. Nog nooit is zo’n eenvoudige serie zo pakkend geweest. Je begint met de patiënten, maar vooral met Paul mee te leven. Het gaat hier ook niet om mensen die compleet de weg kwijt zijn of op de rand van borderline staan. Het gaat hier om personen die niet zo goed weten of ze de juiste keuzes hebben gemaakt. En voor die antwoorden komen ze bij Paul uit.

In Treatment is een pakkende serie die op een pure manier is neergezet. Juist omdat het puur is en zo simpel heeft het HBO wel ballen gekost dit zo neer te zetten. Of je houdt er van, of je vind het gezwam helemaal niets. Deze serie krijgt vierenhalve ster. Het is een serie met ballen!

Label: Warner Home Video / HBO Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.