CD: Senor Coconut - Around the World

Ieder nummer is geschikt om te veranderen in een soepele rumba, mambo of cha-cha-cha, dat laat Señor Coconut and his Orchestra zien. Op zijn cd Around The World hijst hij oude, bekende pophits in een nieuw jasje; een Zuid-Amerikaans jasje wel te verstaan. Zelf noemt hij het "Electrolatino", het is in ieder geval zeker latin te noemen. Het electrogehalte is niet overal even duidelijk aanwezig, al is de ondertoon wel herkenbaar als electro.

Magie of niet?
Senor Coconut heeft, net als bij eerdere albums, eerst met zijn orkest alle tracks opgenomen om daarna de studio in te duiken en een en ander te vervolmaken. Hij spreekt zelf van 'het toevoegen van de Coconutmagie' als hij over dit studiowerk spreekt. Magie is misschien wat te veel gezegd. Laten we het erop houden dat hij de originele nummers voorziet van zijn handelsmerk en ze daarmee een totaal nieuwe 'vibe' geeft. Een vibe die niet altijd even geslaagd is, dat kan niet ontkent worden. Wat daarnaast aan de selectie opvalt is het uitsmeren van het nummer, tevens titel van de cd, 'Around The World'. Deze track komt maar liefst drie keer voor op de cd. Hoe vaak moet je een nummer laten horen, vraag je je dan af. Kan een intro, een interlude en een outro niet gewoon in één track gepropt worden. Een verhouding van 3/14 is wat veel.

Swingend en licht
De hele cd geeft een swingend gevoel, met een zwoele zweem. Dit laatste komt vooral door de associatie die je hebt bij danstempo's als rumba en cha-cha-cha van Zuid-Amerikaanse opzwepende dansers. Toch zijn deze zwoele klanken geen garantie voor een top album, want in je hoofd blijf je toch vooral het origineel horen. Een song als 'Kiss' van Tom Jones moet eigenlijk gewoon blijven zoals het is en niet omgeturnd worden in een Zuid-Amerikaans dansfestijn. Ook de naamgever van het album, 'Around The World' blijft in je hoofd vooral worstelen met het origineel. Dat is jammer, want het idee om deze nummers in een ander jasje te steken is op zich wel leuk. De uitvoering is ook redelijk, Señor Coconut en zijn orkest spelen best aardig. Maar het algehele lekkere gevoel dat een goede cd bij je kan achterlaten is gewoon niet aanwezig.

Tracklist

01] around the wold (intro)
02] sweet dreams