DVD: Radio Bergeijk

Na al die jaren was het dan zover, Radio Bergeijk kreeg een filmploeg over de vloer. Een filmploeg die het levenswerk van Toon Spoorenberg en zijn beste kennis Peer van Eersel mocht aanschouwen en verwerken tot een achtdelig beeldverslag. Deze registratie is nu uit op dvd en laat Toon en Peer van hun beste kant zien.

In meer dan zes jaar wrongen honderden afleveringen zich een weg door de ether. Het radiofeuilleton van Pieter Bouwman en George van Houts zorgt al jaren voor vertier of afkeer. "You either hate it or love it" komt wel tot zijn recht met deze absurdistische en rauwe humor die voor sommigen de grens van het aanvaardbare overschrijdt. Voor de liefhebbers is het echter iets om naar uit te kijken. De meest vreemde onderwerpen worden onderworpen aan de journalistieke kracht van dit duo. Zo ook in de acht afleveringen die op de VPRO al zijn uitgezonden op TV. Van kadaverbakken in het straatbeeld, telefonische SOS Hulpdienst in Bergeijk of de radioreportage van Peer over Tonnie van de Mortel en zijn onovertroffen natte slappe zure Duitse worst. Je kan het zo gek niet bedenken, maar hilarisch is het wel!

Bouwman en van Houts zetten op wonderbaarlijke wijze de vele karakters neer. Dronken, opgewonden, ongeïnspireerd, racistisch, achterlijk, witheet of weldoordacht, allemaal magistraal geacteerd en uitgevoerd. Maar niet alleen de twee hoofdrolspelers kunnen met de eer strijken, ook de hulptroepen zetten prachtige rollen neer. Wat te denken van de oproepertjes: het geil erotisch paaldansen in de Feestfabriek of varkensboerin Miet van Bommel die in het vrouwensegment over blaasontstekingen en schimmels praat.

Eén van de mooiste terugkerende fenomenen is Sjef van Buul, die onder andere
met de slogan 'Bergeijk zou best wel eens een positievere uitstraling kunnen hebben dan tot nu toe het geval is geweest' uit 4500 inzendingen gekozen is tot winnaar van de grote slagzinwedstrijd van de gemeente Bergeijk.

Ach, er zijn op deze acht afleveringen te veel mooie momenten en personages om op te noemen. Mensen die het absurdisme van bijvoorbeeld 'Mannen van de Radio' of 'Poelmo, de slaaf van het Zuiden' kunnen waarderen zullen dit ook geweldig vinden. Qua karakters en inhoud is het zelfs vaak nog een stukje beter, omdat het minder teruggrijpt naar shockhumor.

De extra's op de uitgave zijn redelijk goed. De fragmenten vallen onder dezelfde categorie als het hoofdgerecht en zijn kwalitatief prima, maar wat betreft kwantiteit loopt het niet over en er zit wel enige overlap bij met de originele registratie. Het is echter absoluut geen smet op deze dvd-set, het is humor van de bovenste plank en de afleveringen zijn zeker de moeite waard om meer dan eens te bekijken.

Extra's:

• Bergeijk Terug
  • Beeks: Gemeente Bankjes