DVD: Slow Burn

We kennen LL Cool J (James Todd Smith) vooral van zijn rapmuziek, maar hij blijkt ook best een aardig stukje te kunnen acteren. Dit laat hij zien in de film Slow Burn, die al in 2005 werd gemaakt, maar pas deze maand in ons land op dvd uitkomt. De cover ziet er goed uit en wekt de indruk dat we hier te maken hebben met een spannende film. De enige manier om dat te ontdekken, is de schijf in je speler te stoppen en er maar eens voor te gaan zitten. Drieënnegentig minuten lang nemen de acteurs Ray Liotta (Take the lead, John Q), Jolene Blalock (CSI: Crime Scene Investigation) en Taye Diggs (Chicago, Will & Grace) je mee in een intrigerend verhaal dat bol staat van de dubbele bodems. Wie is nu daadwerkelijk 'the bad guy'?

Niemand blijkt te zijn wie hij zegt dat hij is
Een openbaar aanklager (Ray Liotta) is volop bezig met campagne voeren als burgemeesterskandidaat als hij verstrikt raakt in een vierentwintig uur durend drama rondom een bendeleider. Zijn assistente, tevens vriendin, Nora Timmer (Jolene Blalock), beweert dat zij is verkracht. Zij zegt de dader bij naam te kennen en stuurt de aanklager dan ook meteen in de richting van deze 'vermeende' dader. Al gauw blijkt dat het allemaal niet zo simpel is als Nora doet geloven. Wat volgt zijn diverse plotwendingen die je steeds weer in een andere richting sturen als het gaat om de identiteit van de bendeleider. Een spannend, hier en daar wat moeilijk te volgen, verhaal is het gevolg. Het hoogtepunt van de film is het einde, dat zeer verrassend is. Zeker als het gaat om de onthulling van de persoon die, naar zo blijkt, de bendeleider in zijn macht heeft. Want ja, ook bendeleiders hebben weer een leider.

De film is opgebouwd uit scènes die heden en verleden met elkaar verbinden. Er wordt veelvuldig teruggegrepen naar momenten uit het leven van de aanklager, dat van Nora en van de bendeleider - vooral ook de link die de drie met elkaar blijken te hebben. Dit is voornamelijk bedoeld om duidelijk aan te geven dat we hier te maken hebben met een film die verschillende waarheden kent. Welke waarheid is de enige echte? Dat is steeds de vraag die je als kijker bezig houdt. De manier waarop dit wordt vastgelegd, is erg prettig en draagt bij aan het succes van de film.

Extra's
Als we de dvd nader bestuderen, blijkt het woord 'extra's' eigenlijk veel te veel gezegd. De enige extra die we op de dvd vinden, is de trailer van de film. Van de additionele 'gadgets' moet de dvd het dus niet hebben. Gelukkig maakt het verhaal dat dan wel goed, anders zou het een wel erg trieste uitgave zijn. Er is te kiezen tussen twee soorten ondertiteling, te weten Frans en Nederlands. Je kunt natuurlijk ook kiezen om geen ondertiteling te nemen en de film te bekijken zoals hij bedoeld is, maar dan moet je Engels natuurlijk wel voldoende ontwikkeld zijn om de plot nog te begrijpen. Door de vele wendingen kan dat soms moeilijk zijn.

Al met al een film die best in je dvd-collectie mag zitten, maar ook weer geen must is. Voor wie houdt van wat spanning en intrige, en daarnaast dol is op een verhaal dat steeds een andere wending neemt, is het een leuke film en zeker de moeite waard. Maar nogmaals, is je collectie niet compleet als Slow Burn ontbreekt? Nee, dat zeker niet. De film is drie sterren waard, niet meer, maar ook niet minder.

Label: Paradiso Releasedatum: 26 juli 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra’s: