DVD: Freedomland

The truth is hiding where no one dares to look kopt de achterkant van de donker en mysterieus weergegeven dvdbox van de film Freedomland. Steracteurs Samuel L. Jackson en Julianne Moore prijken op de voorkant, samen met de tekst "His Streets, his rules". Lijkt op een spannende thriller, maar is het dat ook?

Brenda Martin (Moore) arriveert met bebloede handen en totaal verwilderd in een ziekenhuis en blijkt na ondervraging gewelddadig beroofd te zijn van haar auto en zoontje van vier jaar. In een beruchte en armoedige wijk waar het geheel heeft plaatsgevonden probeert agent Lorenzo Council (Jackson) de orde te handhaven wanneer er alarm wordt geslagen. Al snel raakt de hele wijk betrokken bij het misdrijf. Maar door het optreden van enkele bewoners en rechtlijnige politieagenten lopen de spanningen tussen blank en zwart steeds hoger op. Brenda blijft gedurende de groeiende spanningen verward en komt tot ergernis van Council niet met een logisch verhaal op de proppen. Is hij in staat om de zaak op te lossen voordat de raciale tijdbom explodeert?

De film komt traag op gang en is in het begin zelfs een beetje irritant omdat het verhaal niet opschiet, tevens lijken er dingen niet te kloppen. Later krijg je echter wat meer informatie en kan je je iets beter in de personages verplaatsen. Dit neemt echter niet weg dat het nooit een echt goede thriller wordt. Geen puntje van je stoel en nagelbijtmomenten helaas. Het verhaal mist de gewilde, mysterieuze wendingen en er wordt op een vreemde manier naar de climax toegewerkt. Gelukkig is het ook weer niet zo dat het een doodsaaie film oplevert. Het acteerspel is redelijk en al zijn sommige dialogen weinig geloofwaardig, je wil het eind van de film wel zien.

De extra's zijn aardig, een korte docu over hoe en waarom Freedomland ontstaan is bij scriptschrijver Richard Price, een reportage over een zwarte politieagent in New Jersey die parallellen moet trekken moet het personage van Samuel L. Jackson, trailers en een deleted scene. Al met al een leuke film voor een avondje bankhangen, maar kijk er niet te veel naar uit.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 5 oktober 2006
Kijkwijzer: