Kinderboekennieuws: Winnie de Poeh en de Dolle Tweeling

Voor peuters:

Dikkie Dik: iedereen die ooit Sesamstraat heeft gekeken kent hem! In dit boek vind je vier verhalen, die je nog leuker voor kunt lezen met behulp van de meegeleverde handpop. Heel leuk is dat deze pop ook in een deel van de verhalen een rol speelt, al denkt Dikkie Dik dat het een 'staartpoes' is.

Dikkie Dik Vier Verhalen Boek - Jet Boeke & Arthur van Norden (met handpop)
ISBN 90 257 3676 9
Uitgeverij Gottmer
14,95 euro
2+

Karel is een echte peuter. Als het herfst is, wil hij niets liever dan zijn laarsjes aan, met de blaadjes van de bomen spelen, chocomel drinken en naar de diertjes kijken. Dit alles wordt uitgebeeld in hele leuke, bijna kinderlijke tekeningen, die van commentaar worden voorzien door Karel zelf. Een heerlijk herkenbaar herfstboek voor peutertjes.

Karel in de herfst - Liesbet Slegers
ISBN 90 448 0424 3
Uitgeverij Clavis
9,95 euro
2+

Slapen speelt een grote rol in het leven van de gemiddelde peuter. Je moet naar bed als je net leuk aan het spelen bent, en moet er soms al weer uit terwijl je dat helemaal niet wil. Jos slaapt in zijn bed, met al zijn lievelings knuffels om hem heen. Maar hoe slaapt een slak? En een vis? In dit kleurig geïllustreerde boek wordt het op een grappige manier afgebeeld en uitgelegd.

Het grote slaap-boek - Guido van Genechten
ISBN 90 448 0338 7
Uitgeverij Clavis
9,95 euro
2+

Leren klokkijken is leuk, leren klokkijken met wat hulp van Winnie de Poeh is nog leuker! In dit grote kartonnen boek zit een (uiteraard niet echt werkend) klokje ingebouwd. Het boek beschrijft een typische dag in het leven van Pooh: om 7 uur staat hij op, om 8 uur eet hij wat honing en na een dag vol activiteiten gaat hij om 7 uur weer naar bed. Al deze tijdstippen kun je vertalen naar het klokje, zodat het zowel leuk als leerzaam is.

Klokkijken met Winnie de Poeh - A.A. Milne
ISBN 90 00 03662 3
Uitgeverij Van Goor
12,95 euro
2+

Bijna alle peuters hebben wel een lievelings knuffel, die de hele dag met hen meegaat en bijna een eigen leven lijkt te leiden. Dit boekje vertelt het lieve kleine verhaaltje van Anna en Konijn, en de dingen die zij samen beleven.

Mijn liefste vriendje - Kathleen Amant
ISBN 90 448 0420 0
Uitgeverij Clavis
9,95 euro
2,5+

Van de aanblik van 'Babs is boos' word je niet vrolijk: een heeeeel boos kijkend meisje siert de kaft. Maar in de loop van het boek zal blijken dat een boze Babs zonder al te veel moeite kan veranderen in een blije Babs. Een kwestie van de zaken nét even wat anders bekijken...

Babs is boos - Sam Lloyd
ISBN 90 269 1467 9
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf
7,95 euro
3+

Gouden Boekjes:

Ik ken de Gouden Boekjes nog uit mijn jeugd, en vind het hartstikke leuk dat er nu weer regelmatig heruitgaves en nieuwe titels verschijnen in deze serie. 'Nijntjes verjaardag' is zo'n nieuwe titel. De illustraties zijn niet getekend, maar gefotografeerd en de tekst is met name geschikt om voor te lezen. Ook 'Ki-ka-kuiken', 'Thomas in de wolken' en 'Ik kan vliegen' liggen nieuw in de winkel. Met name 'Ik kan vliegen' is door het grote lettertype en korte stukjes tekst goed geschikt om te leren lezen. De andere titels bevatten wat meer tekst, en zijn daardoor leuk voor kinderen die al aardig kunnen lezen, of natuurlijk om voorgelezen te worden!

Nijntjes verjaardag - Dick Bruna
ISBN 90 5444 770 2
Uitgeverij Rubinstein
5,50 euro

Ki-ka-kuiken
ISBN 90 5444 726 5
Uitgeverij Rubinstein
5,50 euro

Thomas in de wolken
ISBN 90 5444 696 X
Uitgeverij Rubinstein
5,50 euro

Ik kan vliegen
ISBN 90 5444 534 3
Uitgeverij Rubinstein
5,50 euro

Voor iets grotere kinderen:

Iedereen kent het sprookje van het lelijke jonge eendje, het verhaal is inmiddels al tweehonderd jaar oud. Het boek is nu opnieuw verschenen, met nieuwe illustraties. Het is iets minder lieflijk afgebeeld dan je misschien gewend bent (realistisch in plaats van cartoonachtig, zoals mijn oude versie eruit zag), maar ik kan niet anders zeggen dan dat het boek er prachtig uitziet.

Het lelijke jonge eendje - H.C. Andersen
ISBN 90 557 9033 8
Uitgeverij De Vier Windstreken
13,95 euro

Met 'Poep op je neus' kunnen kinderen een tijdje vooruit. Deze verhalenbundel (zes verhaaltjes) van Vivian den Hollander begint namelijk op AVI 1 niveau en gaat stapsgewijs door tot en met AVI 3 niveau. In alle verhaaltjes staan Suus en Tim centraal, dikke vrienden die alles samen doen.

Poep op je neus - Vivian den Hollander
ISBN 90 269 9909 7
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf
8,95 euro
AVI 1 tm 3 niveau

'De wereld volgens Bertje' leest als het dagboek van een schoolgaand kind. Avonturen op school, een lievelingsjuf die de school verlaat en wordt vervangen door een krengerig exemplaar, nieuwe woordjes leren: allemaal enorm herkenbaar. Bertje is alleen geen kind. Het is een hamster. En juist dat maakt dit boek enorm geestig, niet alleen voor kinderen als je het mij vraagt!

De wereld volgens Bertje - Betty G. Birney
ISBN 90 5016 457 9
Uitgeverij Facet
14,95 euro
8+

Tess mag van haar moeder een jong katje uitzoeken, terwijl Tess' vader helemaal niet van katten houdt. Hij is er dan ook helemaal niet blij mee, en Tess hoort haar ouders steeds vaker ruzie maken. Een mooi verhaal over een meisje met een enorme liefde voor dieren en angst voor ruzie.

Ruzie om een poes - Maria C.P. van Velzen
ISBN 90 448 0431 6
Uitgeverij Clavis
9+

'Het boek van Beer' is het tweede deel in de Sam, Beer en Pip trilogie van Francine Oomen. Sam, Beer en Pip zijn een drieling. Ze hebben het niet altijd even makkelijk, met hun vader die ooit een beroemd schrijver was, maar waar ze nu vooral voor moeten zorgen. Een moeder hebben ze niet... Beer heeft veel honger en ze houdt van lezen. Vrienden heeft ze niet. Al is de setting niet ontzettend gezellig, ik was erg onder de indruk van dit mooie boek. Heel goed geschikt voor kinderen in de bovenbouw van de lagere school.

Het boek van Beer - Francine Oomen
ISBN 90 269 9855 4
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf
11,95 euro
10+

Voor jong en oud:

De dolle tweeling... wat heb ik die boekjes verslonden! Ik was dan ook erg blij toen ik merkte dat de hele serie opnieuw wordt uitgebracht. De eerste twee delen liggen inmiddels in de winkel, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik heb zitten smullen! De belevenissen van de tweeling Pat en Ann zijn, hoe gedateerd ook, leuk om te lezen en ik had beide boekjes binnen no time uit. Goed geschikt voor meisjes vanaf een jaar of tien, en natuurlijk voor iedereen die de boekjes net als ik als kind verslonden heeft!

De dolle tweeling in opstand / De dolle tweeling naar kostschool - Enid Blyton
ISBN 90 6974 715 4 /90 6974 714 6
Uitgeverij Arena
7,50 per stuk

Voor papa's en mama's:

Traktaties verzinnen valt niet mee, maar met dit boek kom je een heel eind. Allerlei thema's, zoet en hartig, moeilijk en makkelijk: er staat voor iedereen wel wat in. De instructies zijn duidelijk, en helemaal super is de ingrediëntenlijst. Met het oog op kinderen met een voedselallergie is het fijn om te weten welke snoepjes gluten, eiwit en/of lactose bevatten, om maar eens wat te noemen.

Nieuwe kindertraktaties - Geny Soeteman
ISBN 90 443 1250 2
Uitgeverij The House of Books
14,00 euro

Al is mijn zoontje nog niet in de leeftijd aangekomen dat hij kinderfeestjes geeft, je kunt maar beter voorbereid zijn. 'Het grote feestjesboek' is opgedeeld in verschillende thema's (feeën en elfjes, waterfeest, racefeest etc.) en geeft aan de hand hiervan verschillende suggesties op het gebied van tractaties, activiteiten en versieringen. Ook de uitnodiging komt aan bod, evenals vele praktische tips over partijtjes in het algemeen. Dit is een boek dat ik heel goed ga bewaren, want ik weet zeker dat het me binnen een paar jaar van pas gaat komen!

Het grote feestjesboek - Jane Bull
ISBN 90 269 9873 2
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf