Film: Alexander

Tweede fout is Angelina Jolie als zijn moeder (!!) Olympias. Ze schelen in het echt slechts een jaar, waarom dan in hemelsnaam Jolie als moeder?
Om mij onduidelijke redenen mag Jolie van regisseur Oliver Stone schmieren en overacteren. Ze heeft belachelijke teksten, die ze met een nog belachelijker accent en belachelijke gezichtsuitdrukkingen oplepelt.
Dan de actiescènes. Die zijn saai en veel van hetzelfde. Er vloeit bloed, er wordt gehakt en gestoken, maar helaas is het allemaal bijzonder slaapverwekkend. Het had best intelligenter gemogen allemaal. Na 2,5 uur film heb je nog een half uur te gaan en denk je: nóg een veldslag?

Alexander

Tot slot de biseksualiteit. In de Verenigde Staten was dit controversieel, in Griekenland gingen ze over de rooie. En dat terwijl homoseksualiteit zo’n beetje in dat land is uitgevonden. Maar in de film komt het niet uit de verf. Er wordt wat smachtend naar elkaar gekeken door de hoofdpersonen en op een feestje wordt een jongeman verkracht (buiten beeld) maar daar blijft het bij. Maar het maakt de film er niet beter op. Wat boeit het nu of Alexander het nu liever met een man of met een vrouw doen. We willen zien waarom hij een groot veroveraar was, niet met wie hij neukte.

Alexander

Alexander is een saaie film die nooit echt op gang komt en niet spannend wil worden. Het ergste zijn de belachelijke dialogen en monologen en Oliver Stone krijgt nergens grip op zijn film. In Amerika flopte de film, in Europa doet hij het goed. Als je gek bent op films als Troy, Ben Hur en Gladiator, zou je deze film wellicht kunnen waarderen. Ik vond er niets aan in ieder geval.

Score: 4

GenreHistorisch drama/actie
Lengte173 minuten