DVD: Mulan en Mulan2

Mulan 2 is dus sinds vandaag voor het eerst in de winkels verschenen. Niet, zoals zijn voorganger, in een speciale editie, maar ditmaal op één schijfje met daarop een aantal extra's.

Het verhaal

In de tweede film over het Chinese meisje Mulan beleeft ze weer allerlei avonturen. Haar grote liefde uit de eerste film, legeraanvoerder Shang, vraagt haar ten huwelijk, maar het draakje Mushu (ditmaal helaas niet ingesproken door Eddy Murphy) is bang dat zijn rol na een huwelijk is uitgespeeld en probeert op allerlei manieren de relatie tussen Mulan en Shang te verstoren. Als klap op de vuurpijl dreigt er opnieuw een oorlog. Ditmaal proberen niet de Hunnen het land binnen te vallen, maar komt de dreiging van de Mongoolse troepen. De keizer van China heeft daarom bedacht dat een huwelijk tussen drie Chinese prinsessen en drie Mongoolse prinsen de band tussen beide landen kan aanhalen en een oorlog kan voorkomen. Mulan en Shang krijgen de taak de uitgehuwelijkte dames naar hun prinsen in Mongolië te brengen. Mulan, die helemaal niet van uithuwelijken houdt, laat in haar handelen zien dat dames ook vrij kunnen zijn en zorgt hierdoor dat de prinsessen aan het einde van de rit helemaal geen heil meer zien de trouwplannen van de keizer.

Mulan 2, de DVD

Zoals al eerder gemeld bevat deze uitgave één enkele DVD, waarop je zowel de film als de extra's terugvindt. De film duurt ditmaal 75 minuten en is wederom in meerdere talen te beluisteren. Je kunt hierbij kiezen tussen de Engelse stemmen (waarbij een groot deel van de originele cast ook ditmaal de stemmen verzorgt), de Nederlandse stemmen (waarbij alle hoofdrolspelers dezelfde stemacteurs hebben als in Mulan '1') of de Franse versie. Opvallend genoeg mist bij Mulan 2 de Vlaamse spraak. Qua ondertiteling is er weinig veranderd; je kunt wederom kiezen voor een Franse, Engelse of Nederlandse ondertiteling. Ook deze film is beschikbaar in een 16x9 beeldformaat en het geluid is beschikbaar in Dolby Digital.

Mulan 2, de extra's

In vergelijking met de klassieker 'Mulan' zijn er maar weinig extra's toegevoegd aan deze uitgave. Dit kan verklaard worden doordat er bij de vervolgfilm minder onderscheidende elementen terug te vinden zijn dan bij de eerste film. De muziek is op zich wel aardig, maar heeft geen grote hits opgeleverd en ook de voorgeschiedenis van de hele film is veel beknopter terug te zien. Het is daarnaast te hopen dat het geen trucje van Disney is om later alsnog een speciale editie uit te brengen om de consumenten een paar euro lichter te maken. De extra's bij Mulan 2 zijn vrij standaard. Zo kun je een aantal niet eerder vertoonde scènes bekijken, kun je de muziekvideo van de aftiteling (gezongen door de dames van Atomic Kitten) zien en kun je een spelletje spelen met draakje Mushu. Tot slot biedt de DVD een kijkje achter de schermen bij Disney.