DVD: Mulan en Mulan2

Mulan is de zesendertigste klassieker die door Disney is uitgebracht. De studio, die zeer recent de laatste getekende film heeft afgeleverd, heeft in de jaren negentig veel kaskrakers op de markt gebracht. De in 1998 uitgekomen film is een paar jaar geleden op DVD op de markt gebracht door Warner Bros., maar is sinds een tijdje niet meer in de winkels te koop. Ter gelegenheid van de DVD-release van Mulan 2 heeft Disney besloten een speciale uitvoering op de markt te brengen, bestaande uit 2-discs boordevol extra's.

Het verhaal van Mulan

Fa Mulan is een meisje dat volgens de Chinese traditie oud genoeg is om uitgehuwelijkt te worden. Ze gaat daarvoor naar een zogenaamde koppelaarster, die voor haar een geschikte partner uit moet zoeken. Mulan heeft echter helemaal geen behoefte om te trouwen en de afspraak met de koppelaarster loopt dan ook niet helemaal volgens verwachting van het dorp. Mulan besluit dan ook haar hele leven om te gooien als haar familie een oproep krijgt om een man te leveren aan het leger. De enige man, haar vader, is veel te zwak om nog te kunnen vechten en Mulan is bang dat hij niet meer terug zal keren. Tegendraads als ze is, besluit ze zich voor te doen als jongen, trekt het strijdpak van haar vader aan en gaat met haar paard Khan richting het leger.

Aangezien vrouwen in het Chinese leger niet welkom zijn, besluiten de geesten van Mulans voorvaderen haar tocht te verhinderen. Ze sturen daartoe een draakje genaamd Mushu naar Mulan om haar terug te halen. Zijn doel is om zijn oude positie als bewaker van de familie te heroveren, maar Mulan weet hem zover te krijgen met haar mee te gaan. Eenmaal bij het leger aangekomen weet Mulan voor haar medesoldaten en superieuren verborgen te houden dat zij in werkelijkheid een meisje is. Als de oorlogsdreiging van de Hunnen steeds dichterbij komt, moeten de troepen de confrontatie met de vijand aangaan. In een harde strijd lijken de Chinezen het onderspit te delven, maar door een slimme list van Mulan lijken de Hunnen definitief verslagen. Als een legerdokter uitvindt dat de heldin over haar sekse heeft gelogen wordt zij ondanks haar heldendaad oneervol uit het leger gezet. Mulan, die door het ontslag haar familie ten schande heeft gebracht, doet echter een belangrijke ontdekking en moet heel China redden van de ondergang!

Mulan, de DVD

De speciale uitvoering van Mulan bevat twee DVD's die boordevol extra's staan. Allereerst kan natuurlijk de film afgespeeld worden. Dit kan met de Engelse stemmen (met een bijzonder grappige Eddy Murphy als draakje), de Vlaamse, Franse of met de Nederlandse stemmen (met o.a. Linda Wagenmakers als Mulan en Carlo Boszhard als Mushu). Daarnaast bevat de film Nederlandse, Engelse en Franse ondertiteling. De film duurt 84 minuten en is in 16:9 formaat. Wanneer de DVD wordt opgestart krijg je eerst een aantal trailers te zien, waarna je terecht komt in het hoofdmenu. Dit menu is helemaal in Chinese sfeer gemaakt en geeft je op eenvoudige wijze toegang tot de film, losse scènes en de extra's.

De extra's

Zoals al eerder gemeld bevat deze uitgave bijzonder veel extra's. Zo kun je zien hoe deze Disney Classic tot stand is gekomen en hoeveel werk het vergt voordat de film in de bioscoop kan verschijnen. Zo kun je bekijken hoe de makers van de film Mulan op het idee zijn gekomen om op basis van een oude Chinese legende een film te gaan maken en hoe ze de karakters en het verhaal in een vroeg stadium vorm hebben gegeven. Ook kun je gaan bekijken welke keuzes er allemaal gemaakt moeten worden op het gebied van vormgeving, kleurgebruik, beweging etc. etc.

Zoals bij veel Disney Classics uit de jaren negentig speelt de muziek een belangrijke rol. Zo hebben films als 'The Lion King' en 'Mulan' niet alleen de sfeer in de film op positieve wijze beïnvloed, maar zijn er ook vaak grote hits uit voortgekomen. Zo scoorde 98 Degrees een hit met het liedje 'True to your heart' en kregen twee andere liedjes uit de film een nominatie voor een Golden Globe. Ook in de extra's is terug te zien hoeveel aandacht er aan de muzikale omlijsting is geschonken. Zo bevat de DVD een viertal internationale muziekvideo's (zoals de Kantonese versie van 'I'll make a Man out of You' door Jackie Chan) en een tweetal originele muziekvideo's met onder andere Christina Aguilera en Stevie Wonder met 98 degrees. Fans van karaoke kunnen gelukkig hun hart ophalen, de DVD bevat een tweetal 'SingAlong Songs'.