Kinderboekennieuws november 2004

Allereerst een algemene opmerking: alle boeken in dit Kinderboekennieuws staan op leeftijd gerangschikt. Deze leeftijden zijn niet meer dan een benadering, het hangt niet alleen van de leeftijd maar ook bijvoorbeeld van het karakter van het kind af welke boeken hij of zij leuk vindt. Daarnaast ligt het er ook maar net aan hoe je het boekje wil gebruiken: voorlezen, plaatjes kijken of zelf lezen? Gebruik de hieronder genoemde leeftijden dus uitsluitend als een richtlijn.

Vanaf 2 jaar

Ik hou persoonlijk erg van boekjes 'met een extraatje'. Boeken waar de kinderen mee aan de slag kunnen en helemaal in op kunnen gaan. Deze twee boekjes van Dribbel zijn daar hele leuke voorbeelden van. Eén boekje is zo gemaakt dat je er in kan krijten (krijtjes zijn bijgesloten), het andere bevat hele mooie uitklapplaten waarin je met behulp van de kartonnen poppetjes zelf verhalen kan spelen. Zo is het boek elke keer dat je het openklapt eigenlijk weer anders, het hangt maar net van de fantasie van het kind af.

Tekenen en krijten met Dribbel
Eric Hill
ISBN 90 410 1406 3, 8,99 euro
Kitt

Dribbels speelzaal
Eric Hill
ISBN 90 410 1403 9, 17,99 euro
Kitt

Om peuters spelenderwijs te leren tellen zijn de volgende boekjes heel geschikt. In het boekje '5 Lieveheersbeestjes' begin je op de eerste pagina met 5 lieveheersbeestjes, die verhoogd op de pagina zijn aangebracht. Na elke pagina valt er eentje af, op elke pagina kun je dus met het kind tellen hoeveel er nog over zijn. Iets grotere kinderen, die tot tien leren tellen, kunnen verder met '10 roze varkentjes' dat volgens hetzelfde principe werkt.

5 Lieveheersbeestjes
Melanie Gerth en Laura Huliska-Beith
ISBN 90 410 1397 0, 5,99 euro
Kitt

10 roze varkentjes
Steve Haskamp
ISBN 90 410 1396 2, 11,99 euro
Kitt

Sinterklaas is nog in het land, dus over de Kerstman wil ik eigenlijk nog niets horen, ware het niet dat er wel héél erg mooie kerstboeken te krijgen zijn. 'Kerst met de Bosmuisjes' is een kartonnen boekje met dikke pagina's, peuterproof dus. Ook zit er een leuk pluche Bosmuisje bij het boekje. In het boekje wordt verslag gedaan van de voorbereidingen op het kerstfeest van de Bosmuisjes, van het versieren van de boom tot het zich verstoppen in diezelfde boom, om de Kerstmuis te kunnen zien als deze 's nachts langskomt. Van een heel andere orde is 'De kleine kerstman gaat op reis', over het kleine kerstmannetje dat niet de mensen, maar juist de dieren in het bos altijd cadeautjes brengt. Maar hoe zit het dan met de dieren in de stad? Zij willen ook cadeautjes! De kleine kerstman gaat op reis naar de stad om hier voor te zorgen. Leuk aan dit boek is dat het heel groot is, echt zo'n boek om voor te lezen aan een kind dat lekker op schoot zit.

Kerst met de Bosmuisjes
Francine Oomen
ISBN 90 410 1242 7, 7,99 euro