Film: The Clearing (zaak Ferdi E. en Heijn)

The Clearing is een film met een verhaal dat veel Nederlanders bekend zal voorkomen. Het gaat namelijk over de ontvoeringszaak van Gerrit Jan Heijn, mede-eigenaar van de bekende supermarktketen Albert Heijn. Er wordt losgeld geëist en via advertenties in dagbladen wordt onderhandeld over de hoogte en de plek waar het moet worden afgeleverd. Dit waargebeurde verhaal is nu vertaald naar een Amerikaanse situatie.

Het verhaal

Wayne Hayes (Robert Redford) is een rijke zakenman, woonachtig in een mooi vrijstaand huis met zwembad. Hij heeft alles, maar zijn huwelijk is op een dood spoor beland, en hij rommelt wat aan met een andere vrouw. Zijn echtgenote weet dat, maar heeft hem niet verlaten. Hun huwelijk is uitgeblust, net als hijzelf.
Zijn leven verandert als Arnold Mack (Willem Dafoe) hem op een ochtend ontvoert. Mack vertelt dat hij in opdracht van anderen handelt en sleept Hayes mee door het bos. De mannen leren elkaar gedurende die dag beter kennen en zijn niet zo verschillend als ze zelf denken.

Zijn echtgenote (Helen Mirren) belt de politie als Wayne niet komt opdagen voor het avondeten. Er wordt een losgeld geëist maar een levensteken van Wayne blijft uit. In de weken die volgen wordt het langzaam duidelijk dat Wayne misschien niet meer terugkomt.

clearing

De film

The Clearing is het regiedebuut van Nederlander Pieter Jan Brugge, die eerder films als Heat en The Insider produceerde. Brugge schreef het verhaal ook en bleef voor het onderwerp dicht bij huis. Hij baseerde zijn film namelijk op de zaak Ferdi E. en Gerrit Jan Heijn. Ferdi E. ontvoerde Heijn en schoot hem dezelfde dag nog dood waarna hij hem in het bos begraafde. In de weken die volgden kreeg het gezin Heijn slechts een vinger opgestuurd. Het losgeld werd betaald maar een levensteken bleef uit. Ferdi E. liep tegen de lamp toen hij het losgeld uitgaf in een supermarkt.

The Clearing volgt dit verhaal minutieus. Alles wat je weet uit het nieuws of boeken, gebeurt hier ook. Dat is voor Amerikanen niet een probleem, omdat ze de zaak niet kennen. Wij Nederlanders weten echter allang hoe het afloopt, zodat de spanning ver is te zoeken.

Clearing

Wat ook tegenwerkt is de chronologische volgorde van de film. De wandeling tussen de twee mannen speelt zich gedurende een dag af, maar zien we de hele film door. Daarnaast is er de verhaallijn van zijn vrouw (Helen Mirren) en zijn kinderen en is die over enkele weken is uitgesponnen. Op die manier weet je al dat een goede afloop voor Wayne uitgesloten is.

De dialogen zijn niet erg sterk, de ontwikkeling tussen Wayne en zijn ontvoerder komt niet echt uit de verf en de film komt maar niet echt op gang. Toch heeft de film zijn momenten. De decors zijn goed gekozen, het bos ziet er eng en verlaten uit en je weet dat de mannen hier dagen zouden kunnen ronddwalen. In Nederland zou je binnen een uur weer in de bewoonde wereld staan.