CD: Magnus - The Body gave You Everything

Nu kan er echt gedanst worden! "Soft Foot Shuffel" is pure Drum'n'Bass! Een Jazzy vrouwenstem luidt het nummer in waarna in één beweging de voeten van de vloer komen en de track in volle vaart vooruit dendert. Geen adempauze, alleen maar het gevoel van het lichaam tijdens het ritme. "The body gave you everything" wordt gezegd, en het antwoord wordt gegeven: "pushing motion". Tijd om te relaxen krijg je niet, want "Jumpneedle" is minstens zo lekker om op te bewegen als zijn voorganger. Weer is er een overeenkomst tussen pure elektronische en harde samples en de funky, jazzy groove van het nummer. Het valt inderdaad op dat de nummers tot nu toe doorspekt zijn van verschillende geluiden en de daarbij behorende sferen. Net als je denkt dat het Electro is, hoor je een drumsolo, waardoor de sfeer totaal over een andere boeg wordt gegooid. Ook "Hunter/collector" gaat vrolijk door met de funky danssfeer. De titel van de track dekt precies de lading van het nummer: "you'd better watch yourself lookin' at me". De disco-invloeden hoor je hier terug, en dit geeft weer een hele andere invalshoek op de funk en dance van het nummer. Er lijkt zelfs sprake te zijn van een toenadering tussen de twee stemmen. Tussendoor wordt het nummer doorweven door pure Techno en Electro. Heerlijk!

Jumpneedle: DVD scene

Met "The Pick-Up" gaan we weer een beetje terug naar de relaxte Funk. Dansen is nog steeds mogelijk, maar het is allemaal wat rustiger en relaxter dan de vorige nummers. Je hoort hier duidelijk de Dance-invloeden die gemengd zijn met Electro en Techno. De Rock is hier niet aanwezig en heeft plaats gemaakt voor de funky benadering van Techno en Broken Beats. Na deze track wordt de funk eruit gehaald door "Rock Chick". Nu wordt het chillen geblazen, want ook de nummers hierna zijn aan de relaxte kant. "Rock Chick" klinkt zwaar en breekt in het refrein open naar een wat zonnigere kant van de Electro. Ook hier klinkt de stem van Barman enigszins geil en observerend. Ook "Pistolero Savvy" is een relaxed nummer, maar door de blaasinstrumenten en de stop-go handelingen in het nummer, ontstaat een breakbeat-achtige, funky en jazzy nummer. Stem en instrument vragen en bantwoorden elkaar, en aan het einde explodeert dit in een mengeling van geluid, stem en een kakofonie van bliepjes. De laatste twee nummers doen je onderdompelen in een kater. Je krijgt het gevoel dat de avond aan het voorbijgaan is en dat je nu lekker op de bank kan nagenieten van een geweldige ervaring. "Buttburner" gaat een beetje de kans op naar Two-step, maar haalt niet de funk die eerder op het album is bereikt. De afsluiter, "Assault On Magnus", begint heel beladen en klinkt heel zwaar, maar slaat opeens om in een Technonummer. De vibes komen weer even terug en een heerlijk ritme eist de aandacht. Dit nummer vat in principe het hele album samen: de samenwerking en tegenstellingen van Tom versus CJ. Een goede afsluiter met zowel de funk en beladenheid van Tom als het ritme en de sfeer van CJ.

scene DVD