CD: Magnus - The Body gave You Everything

Hoe kan je Magnus het beste beschrijven? Magnus is niet echt een vaste band mensen, maar bestaat uit allerlei persoonlijkheden met hun individuele kijk op de muziek. Allereerst is er Tom Barman. Deze man kennen we als de muzikale enthousiasteling van de band dEUs. Barman probeert de laatste jaren zijn horizon te verbreden op het gebied van zowel visuele- als akoestische kunst, hetgeen resulteerde in een regiedebuut ("Any way the wind blows") en nu dus Magnus. Naast Tom Barman zorgt ook technoproducer CJ Bolland voor een muzikale input in Magnus. CJ, geboren in Engeland en woonachtig in België, heeft een Techno achtergrond met veel verwijzingen naar Electro en soms een beetje Hardstyle. De derde persoon die ook heeft meegewerkt aan dit album van Magnus, is de producer Peter Vermeersch. Deze producer heeft zijn muziekachtergrond weer meer richting de klassieke muziek.

mauro en tim

Drie personen, drie verschillende muziekvertegenwoordigers. Magnus zou een speciaal project worden, met vleugen Rock, Electro, Dance en Jazz. Behalve deze drie personen waren er meer grote namen uit de Belgische popwereld bij dit project betrokken. Mauro Pawlowski, Tim Vanhamel, Tomas de Smet en Björn Eriksson zorgden allen voor een verfijning van het project, waardoor er een geheel andere kijk ontstond op de muzikale stromingen, die de verschillende personen vertegenwoordigen.

Tom en CJ

Magnus begon voor het eerst in het publieke beeld te komen in 2002. Pukkelpop was het podium waarop de eerste kunstjes werden vertegenwoordigd. Dit had als gevolg dat in 2003 twee tracks voor de buitenwereld bekend werden ("Jumpneedle" en "Summer's Here"). Dit was ook voor Barman de tijd om zijn regiedebuut naar buiten te brengen en de tijd waarin CJ Bolland nog vinyl op de markt gooide. Vermeersch stopte voortijdig met de samenwerking, maar in 2004 was het dan zover: de samenwerking tussen CJ Bolland en Tom Barman was eindelijk te horen op CD.