Interview: The Offspring

Als je al zo lang optreedt en overal komt, zal je eventuele familie er wel aan gewend zijn dat je weinig thuis bent. Gaan ze mee op tour? "Nee, niet echt. Ik heb drie jonge zoons, daar moet mijn vrouw echt nog voor zorgen. Dat gaat dus niet zo makkelijk, maar misschien als mijn oudste zoon wat ouder is dat hij naar een show kan komen. Iedereen heeft kinderen, maar niemand neemt z'n kinderen mee. Vroeger gingen de vrouwen mee maar die tijd hebben ze nu wel gehad, haha!"

De die-hard fans klagen soms weleens dat The Offspring nauwelijks nog hele oude nummers speelt. Dat klopt wel, aldus Greg, maar daar zijn redenen voor. "Niet zoveel mensen kennen die nummers, dat is het probleem. Soms stoppen we er wel een paar tussen, maar je kijkt ook naar de respons die een nummer krijgt. Bij sommige nummers merk je dat dat minder wordt, de show wordt beter als je die dan weglaat. We hebben bovendien genoeg nummers en als we dan moeten kiezen zijn het meestal de nieuwere nummers."

De toegangsprijs voor het concert was 29 euro, aardig wat geld. Wat vindt de band zelf van de prijs van een optreden tegenwoordig? "29 Euro klinkt wel aan de hoge kant ja. Ik weet niet precies wie zoiets bepaalt, we verdienen niet aan deze tour, dus..."

Ehm, jullie verdienen niet aan deze tour?

"Daar touren we niet lang genoeg voor. Dat zegt ons management althans. We willen hier niet 6 maanden achter elkaar rondtrekken, dus nu zijn we zo'n vier weken in de buurt. Dat levert geen geld op, maar kost ook geen geld." Verder zou The Offspring op zich de prijzen van een kaartje wel willen verlagen, maar dat is ook afhankelijk van de kosten. "Ik wist tot voor kort niet zoveel over de prijzen. In Amerika probeerden we onder de 25 dollar te blijven, maar het management weet wat onze kosten zijn en wat een prijs is voor ons om er wat aan over te houden, dus zij rekenen de boel uit, praten met ons en dan wordt uiteindelijk de prijs bepaald."

Iemand in het Muziek-forum vroeg of The Offspring misschien 'Pay The Man' als toegift wilde spelen. Greg kijkt me aan. "Ehh, nee." "Het is wel een heel leuk nummer hoor! We hebben het ook veel gespeeld tijdens de Americana tour en de helft van de Conspiracy tour, maar het is een nummer dat niet veel mensen kennen en duurt 8 minuten. Dan wordt het wat vervelend op den duur." Iemand anders wilde weten wat The Offspring vindt van de vergelijking tussen The Offspring en bands als Blink 182 en Sum 41. "Tja, als je alles in categorieën indeelt passen we denk ik wel in de categorie bij die twee bands. Dus nee, dat vinden we niet erg."

Toen The Offspring van label wisselde en bij Columbia terecht kwam, kwamen ze van een onafhankelijk label bij een groot commercieel label. Toch heeft dat geen gevolgen gehad voor de muziek van The Offspring. "We hadden met 'Smash' al zoveel succes gehad dat ze ons veel vrijheid gaven. Die vrijheid hebben we nog steeds. Ook 'Americana' deed het erg goed. Omdat we het nog steeds goed doen laten ze ons lekker ons ding doen denk ik. Mocht het ineens veel slechter gaan dan zullen ze misschien wel bijspringen, maar tot nu toe niet." Op sommige gebieden heeft The Offspring misschien nu meer vrijheid dan bij Epitaph. "Het is gewoon anders. Het contract dat we aangeboden kregen van Epitaph hebben we afgewezen, het contract van Columbia bood ons meer vrijheid, op papier tenminste. Wat werkrelaties betreft heb je bij Columbia natuurlijk met een veel groter bedrijf te maken. Ach, ik bemoei me daar toch niet mee."

Wat de toekomst betreft kijkt The Offspring nooit ver vooruit. "Eerst de tour afmaken voor dit album en daarna verder kijken. We plannen niet meer dan een album tegelijk. We hebben het over een 'Best Of' album gehad, maar we weten nog niet of we dat wel doen. Ook een live album is langsgekomen, maar ook dat weten we nog niet. Het idee is hetzelfde, je schotelt mensen oude(re) nummers voor. We zullen zien!"

Oh en Greg, aan het einde van dit interview wil ik je nog even vragen: waarom ben jij eigenlijk altijd zo stil?

"..."

"Tja, de andere jongens doen meer voor tv en radio, dus die zien en horen mensen meer. Ik ben niet zo dol op het tv gebeuren, bovendien hebben ze daar geen drie mensen voor nodig. Dan blijf ik gewoon lekker op de achtergrond."