CD: Mix Club 01 by Paulette

Op vakantie in het buitenland is het altijd maar weer afwachten wat je krijgt, op muzikaal gebied. In sommige landen lopen ze jaren achter, in andere landen hoor je dingen die je nog nooit hebt gehoord. In Parijs is één van de hipste clubs op dit moment Mix Club. Geopend in oktober 2005, en sinds die datum al het toneel voor een aantal grote DJ's, waaronder David Guetta en Nick Warren. In februari van dit jaar draaide Mix Club DJ Paulette een cd in elkaar, die is nu te koop.

Je zou de cd zo voorbij lopen, al was het alleen al vanwege de ronduit vreselijke voorkant. Een hippe zonnebril en een parelketting maken nog geen mooi plaatje, en een paar standaard software-filters ook niet. Mix-albums hebben het al zo moeilijk en verkopen doorgaans eigenlijk alleen nog lekker als er de naam van een bekend feest of bekende DJ aanhangt. Mix Club 01 heeft geen van beiden.

Stel, de opvallende hoes heeft toch je aandacht getrokken. Je hebt geen idee wat Mix Club is, en Paulette zegt je al helemaal niks. Met het idee in je achterhoofd dat je toch weleens een ruwe diamant zou kunnen hebben ontdekt, ga je toch luisteren. Dan... bestaat de kans dat je even schrikt. De opener, de Mylo remix van 'No more conversations' van Freeform Five, is niet bepaald dagelijkse kost. Een allegaartje van club, electro, dromerige vocals, hier en daar voorzien van rare filters. Duidelijk even wennen. En doorbijten, want de eerste paar tracks zijn meer van hetzelfde. Pas bij Nathan Fake's 'The sky was pink' begin je een cd als deze wat meer te begrijpen, en het direct volgende 'Beta Boy' van Trentemoller maakt eindelijk de dans-kriebels los! Lekkere club-beats met vette electro-geluiden, een break in het midden en daarna...

Afwisseling. Hier en daar nog wat van de vaagheid die het begin van deze mix ontsierde, maar hier en daar ook nummers die hun doel voortreffelijk weten te raken zoals 'Alto Voltaje' van David Amo en Julio Navas. Ook 'Bleeep!' van Martijn ten Velden en Lucien Foort past uitstekend, en ontbreekt dan ook niet. De mix wordt afgesloten met een lekkere vocale club-track, de dub mix van 'Say what you want' van Ian Carey en Mochico.

Weer eens iets anders, dat geldt absoluut voor deze eerste Mix Club cd. Electro is groot in Frankrijk, en vermengd met hippe club-sounds levert dat in dit geval een aparte cd op. Is Frankrijk jouw vakantie-land, en sta je de hele vakantie te swingen op die hippe tracks die je hier niet hoort, dan moge duidelijk zijn dat Mix Club in je verzameling niet mag ontbreken. Hou je gewoon van electro en/of van club, dan zou je deze cd toch eens moeten luisteren. Want weer eens iets anders, kan af en toe best lekker zijn.

Label: Astral Music Releasedatum: 17-04-06 Waardering: