Musical Review - Rocky over the Rainbow

Rond kwart voor 8 arriveerde ik samen met een vriendin bij het Nieuwe de La Mar Theater in Amsterdam. Uiteraard gewapend met een Rocky over the Rainbow anticipatie-tasje, met daarin een aansteker, feesthoedje, babyrammelaar en fluitje, wachtten we in de foyer tot de voorstelling zou beginnen. Onder het genot van een kopje thee bekeken we de mensen om ons heen eens en kwamen tot de ontdekking dat we tot de weinige niet-bekende Nederlanders behoorden. Om ons heen stonden allemaal bekende gezichten uit de media-, muziek- en musical-wereld. Zo spotten we al meteen onder andere Joep Onderdelinden (Postbode Siemen uit "Zaai"), Bob Fosko (De Raggende Mannen), Chazia Mourali (De zwakste schakel) en Tony Neef (die vorig jaar de rol van travestiet Frank speelde in Rocky over the Rainbow).

Om bijna kwart over 8 begaven we ons naar de zaal, waar we op de tiende rij een goed zicht op het podium hadden. Eenmaal neergeploft op onze stoelen ontdekten we dat we tussen een gedeelte van de Goede Tijden, Slechte Tijden-cast zaten. Vlak voor ons zaten Victoria Koblenko (waar we op Fok! toevallig volgende week een interview mee hebben) met, volgens ons, haar vriendje Jeroen Biegstraaten (Gijs in GTST) en een rij daarvoor zat Sabine Koning (Anita). Verder zagen we om ons heen ook nog wat Musicalsterren uit A Chorus Line en Vera Mann. Ik was zelf nog nooit in dit theater geweest en het viel me al meteen op hoe gezellig klein en knus de zaal was. Dat zou deze musical alleen maar meer ten goede komen, had ik het idee…

Ik had geen idee wat te verwachten en dat is misschien ook wel de beste manier om deze musical te gaan bekijken. Laat de hele boel maar over je heenkomen en laat je meeslepen in het verhaal van Rocky over the Rainbow.

De lichten gingen uit en de voorstelling zou gaan beginnen… In sexy bioscoophostess outfits verschenen Cystine Carreon en Linda Wagenmakers op het toneel, waar zij voor het nog dichte gordijn een spetterende openingssong ten gehore gaven. Het gordijn werd een stukje opengeschoven en daar verscheen de eerste verassing van de avond. De gastverteller van die avond bleek Gijs Staverman te zijn, die wij twee weken geleden wisten te strikken voor een interview op Fok! In het kort vertelde hij ons wat ons te wachten stond; 2 musicals voor de prijs van 1 in een tijd van ruim 2 uur. Al meteen heerste er een goede en uitgelaten sfeer in de zaal en de voorstelling begint al meteen met de nodige grappen en grollen.

Het begint met de musical The Wizzard of Oz. Aan de linkerkant van het podium komt Dorothy (fantastisch gespeeld door Cystine Carreon) met haar vriendjes de blikkenman, de vogelverschrikker en de leeuw aangehuppeld. Terwijl rechts in hetzelfde bos, vlakbij het kasteel van Frank N Furter uit The Rocky Horror Show, het net verloofde stel, Bradley en Janet, aan komen rijden en de vrienden van Dorothy omver rijden. Zo botsen de twee verhalen in elkaar en maken de spelers er een hilarische potpoerie van alsof het nog nooit anders is geweest. Tijdens het verhaal zijn er momenten dat je denkt "het kan niet gekker", maar dat kan het in Rocky over the Rainbow wel! Wacht maar af tot de hitsige Janet (gespeeld door Lone van Roosendaal) onder handen wordt genomen door Riff en Maggs. Tussen alle hilariteit die in het Nederlands vertolkt wordt (behalve de rol van Paul, de leeuw, die de hele musical engels praat), komen er gevarieerde engelstalige nummers voorbij; van de zoetsappige Wizzard of Oz liedjes tot stevige rocknummers uit de Rocky Horror Show, gespeeld door de band onder leiding van een van de schijvers, Eelco Claassen. Aan het eind wilde de truttige Dorothy niet meer naar huis en zelf had ik ook zo’n gevoel van "kwam er maar geen eind aan!"

De karakters in het stuk zijn allemaal bijzonder te noemen. Zelfs de truttige Dorothy verandert in Rocky over the Rainbow in een hitsige tante, waar hondje Toto een grote rol in heeft. Erg verrassend is de rol van Linda Wagenmakers, die in een pikant lakleren outfit de sexy, popperige, houterig bewegende Maggs speelt. Op en top camp is Michael Diederich, die de travestiet Frank speelt ("just a sweet transvestite from Transsylvania"). Een rol die het vorige seizoen door Tony Neef gespeeld werd. Alle spelers blijken in de loop van het verhaal een geheim te hebben, waarin het geheim van de preutse Bradley toch wel het meest in het verhaal terug komt. Bradley wordt echt fantastisch neergezet door Rolf Koster. De verrassing van de avond is de bijrol van Sylvester Stallone ("Somewhere over the Rambo").

De musical is een aaneenschakeling van hilarische momenten, waarbij het publiek en de gastverteller een grote inbreng hebben. Met regelmaat bemoeit Gijs Staverman zich met het script en de spelers zich met Gijs. Ik zal niet te veel van het verhaal verklappen, want dat kan je beter zelf gaan bekijken. Maar ik kan je vertellen dat je meegesleept wordt met het verhaal en zeker niet op je stoel zal kunnen blijven zitten. Voor je het weet sta je te swingen met de cast op de Timewarp. Het einde is verassend en tot op de laatste minuut zal je een deel zijn van deze musical.

Na een staande ovatie uit de zaal begaven we ons met een vette glimlach naar de foyer om nog even BN-ers te spotten en reden met die zelfde glimlach en vol verhalen weer terug naar huis.