Prince of Persia: The Forgotten Sands

Vernieuwd klauterwerk
Leuk en aardig al die zwaardgevechten, maar hoe zit het met het klimmen en klauteren van de prins? Ik kan je verzekeren dat ook dit weer goed vertegenwoordigd is in Prince of Persia: The Forgotten Sands en de game vooral wat dit betreft teruggrijpt naar de Sands of Time-trilogie. De smalle gangetjes vol scherpe cirkelzagen, roterende palen met messen, stekels die uit de vloer schieten en diepe gaten zijn weer terug. We mogen weer naar hartenlust over de muren lopen, ons afzetten richting een paal, doorslingeren naar een vlaggenstok om vervolgens sierlijk terecht te komen… naast het platform waar je op mikte en dus knetterhard op je plaat gaan. Gelukkig heeft de prins wederom de mogelijkheid om de tijd een paar keer terug te spoelen, mocht je zo’n foute sprong maken. De klim-gameplay voelt weer heerlijk vertrouwd aan maar is zeker niet volledig hetzelfde. Ubisoft heeft enkele nieuwe mechanieken ingebouwd voor meer variatie en ook zeker meer uitdaging. Één van de welkome toevoegingen is de mogelijkheid om direct door te springen vanaf een paal. Waar je voorheen eerst één of twee keer een kwartslag moet draaien alvorens je de goede richting op kunt springen, kun je in The Forgotten Sands met één vloeiende beweging doorspringen, waardoor het tempo lekker hoog ligt.



Zoals je al hebt kunnen lezen, vergaart de prins enkele krachten om de elementen te controleren. Al snel in de game stapt de prins door een mysterieuze poort die hem naar een andere dimensie brengt. Hier spreekt hij met een magische dame die hem de mogelijkheid geeft om water tijdelijk stil te zetten om het te gebruiken als paal, vlaggenstok of muurtje, afhankelijk van de manier waarop het water stroomt. Vingervlugheid is een vereiste, want Ubisoft krikt de moeilijkheidsgraad van het klauterwerk gestaag op. Op een gegeven moment moest ik tegen een stilgezette watermuur oplopen, me afzetten, snel het water weer laten stromen zodat ik door een volgende watermuur heen kon springen, direct daarna het water weer stopzetten om een straaltje water als stang te gebruiken, doorslingeren, het water weer laten lopen zodat het gat in het plafond weer water doorliet waar ik houvast nodig ging hebben om het naar beneden vallende water vervolgens weer stil te zetten om veilig op een pilaar van water te landen. Volg je het nog? Het water is een heerlijk stukje mechaniek en biedt veel toffe mogelijkheden. Ik hoop alleen dat de game deze mechaniek door de gehele game interessant weet te houden. Later betreed ik wederom een mysterieuze poort met de prins en verkrijg ik een heuse dash-move, waarmee ik over grotere gaten kan springen om vervolgens de aan de overkant staande vijanden te beuken. Erg tof, maar lang niet zo tof als het stilzetten van water. Het gebruik van de elementen tijdens het vechten en klauteren kun je eens rustig in actie zien in de onderstaande video.

Prince of Persia: The Forgotten Sands kent ook een aantal uitdagende puzzels binnen grote ruimtes die opgelost dienen te worden om een deur te openen of een andere doorgang te creëren. Ik heb kleine puzzels op moeten lossen door een tandwiel naar een ander tandwiel moeten manoeuvreren door het spoor in allerlei standen te zetten aan de hand van draaihendels, maar ook grote puzzels waarbij de gehele omgeving wordt gebruikt zijn van de partij. Zo heb ik me acrobatisch moeten verplaatsen over een gigantisch, bewegend astronomie-apparaat terwijl ik deze in de juiste stand moest draaien om verder te kunnen. Dit zijn de puzzels die de The Sands of Time-trilogie zo bijzonder maakte, en ik ben dan ook erg blij dat deze weer goed vertegenwoordigd zijn in The Forgotten Sands.


Vernieuwde prins
Als je al naar screenshots of video’s hebt gekeken van The Forgotten Sands, dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat de prins wederom een make-over heeft gekregen. Ik had persoonlijk graag de prins uit The Sands of Time gezien en kon het eerste uur niet uit mijn hoofd halen dat ik simpelweg met een bassist van een Zweeds bandje uit de prehistorie aan het spelen was. Daarbij lijkt deze prins zich iets langzamer te bewegen, iets dat vooral opvalt aan langzame stappen die hij maakt tijdens een wall-run.

Ubisoft heeft meerdere malen verteld dat ze heel graag de sfeer uit Prince of Persia: The Sands of Time terug willen halen met The Forgotten Sands. Dit wordt door veel gamers nog altijd als de beste Prince of Persia-game gezien, mede vanwege de sprookjes-achtige sfeer. Is dit gelukt? Nee, de uren die ik gespeeld heb, wisten niet het oude gevoel naar boven te halen. Gameplay-matig heeft het veel gelijkenissen met de oude trilogie, maar het zet wel overduidelijk een eigen toon. Is dit erg? Sommigen zouden kunnen vinden van wel.

Voorlopige Conclusie
Prince of Persia: The Forgotten Sands lijkt een goede game te gaan worden. Gamers die teleurgesteld waren in de vorige Prince of Persia-game en liever een game zagen in de sfeer van de Sands of Time-trilogie zullen deels tevreden kunnen zijn. De combat is wederom anders en voelt toch als een gemiste kans als het gaat om schitterende combo's. Het gebruiken van de vier elementen is zowel tijdens het vechten als bij het klauterwerk een welkome toevoeging en voornamelijk het stilzetten van het water geeft een geheel nieuwe dimensie. De game is wellicht niet dé "next-gen" Prince of Persia-game met ingame-beelden zo mooi als CGI-filmpjes waar vele gamers als jaren op zitten te wachten, maar verdient zeker een kans. Houd FOK!games in de gaten voor de review wanneer de game over twee weken in de winkels ligt.