Mario Kart 3DS

Als consoles trots kunnen zijn, zou de SNES voor velen de meeste trots voelen. De console heeft een ijzersterke bibliografie aan games die vandaag de dag nog altijd vervolgen krijgen. Eén van de franchises die zijn oorsprong kent op de SNES, is Mario Kart. Na zes games is het de beurt aan de Nintendo 3DS om de kartende mascottes van Nintendo in de schijnwerpers te zetten.

Dat de game ging komen, wisten we al. De E3 van 2010 maakte dit duidelijk door enkele luttele seconden aan gameplay in een trailer van de Nintendo 3DS. Een jaar later, op de E3 van 2011, was de game eindelijk speelbaar. Ik heb een drietal banen mogen verkennen en kreeg daarbij een goede indruk van de game. De banen en karakters in de game sluiten naadloos aan bij de sfeer die Mario Kart al jaren heeft. Bekende thema's keren terug en ook alle iconen maken hun entree.

Deze goede indruk is op de eerste plaats een vertrouwde, nostalgische indruk. De besturing van Mario Kart 3DS voelt nog altijd aanstekend aan en lijkt weinig veranderd te zijn ten opzichte van Mario Kart Wii. Spelers die toe zijn aan iets nieuws, hebben aan Mario Kart 3DS geen goede. De game moet het namelijk niet hebben van innovaties, maar van een solide concept dat al jaren garant staat voor succes.

Toch zijn er wel enkele veranderingen aangebracht. Zo is het mogelijk om je kartwagen te customizen. Dit is vergelijkbaar met Mario Kart: Double Dash. Je kunt niet alleen de body van je kartwagen veranderen, maar ook het type wielen dat je eronder hangt. Daarbij kun je enkele accessoires kiezen. In de demo-levels was dit beperkt tot een deltavlieger, waarmee je na een grote sprong zonder al teveel snelheidsverlies weer naar de grond kunt zweven. Naast dit soort grote sprongen in één van de drie banen, bood een andere baan stukken aan waarbij je onder water rijdt. Hier lijkt alles iets zwaarder te gaan, precies zoals je zou verwachten wanneer je op de bodem van een meer rijdt.

Naast enkele vernieuwingen, zijn er ook enkele elementen die terugkeren na een lange afwezigheid. In Mario Kart 3DS liggen de banen weer vol met muntjes. Naarmate je meer muntjes hebt verzameld, zal je ietwat sneller rijden. Dit voegt een strategie-element toe, waarbij je goed na moet denken of je de slomere weg met veel muntjes moet nemen, of de afsnijweg zonder muntjes.

Voorlopige conclusie
Er zijn nog een hoop open vragen over Mario Kart 3DS. Zal de game stiekem nog motoren bevatten? Hoe is de multiplayer? Hoeveel banen kunnen we verwachten? Zijn alle banen nieuw of krijgen we een aantal remakes? Desondanks de gebrekige informatie is het duidelijk dat Mario Kart 3DS een Mario Kart-game wordt zoals we gewend zijn. De strakkere graphics en 3D-effecten tillen het oude concept naar 2011, maar of dit genoeg is, moet nog blijken wanneer de game later dit jaar verschijnt.