Luigi's Mansion 2
Ten tijde van de verschijning van de Gamecube stond Luigi in de schijnwerpers, een plek die normaalgesproken weggelegd was voor Mario. Luigi's Mansion was het eerste avontuur die volledig draaide om de loodgieter met veel groen in zijn garderobe. Waar blijft deel twee? Fans schreeuwen al jaren om een vervolg voor de Nintendo Wii, maar Nintendo heeft een ander idee.
Waar jullie lezers jullie informatie voornamelijk uit een trailer hebben gehaald, had ik de gelegenheid om enkele 3DS-games te spelen, direct na de E3-conferentie van Nintendo. Eén van deze games was Luigi's Mansion 2. Tijdens mijn speelsessie werd me direct iets duidelijk; het concept is vrijwel ongewijzigd gebleven ten opzichte van de eerste game. De game en het bijbehorende concept lenen zich uitstekend voor de Nintendo 3DS en ik was mijn wachtende omstanders al snel vergeten.
Het concept is als volgt: Luigi gaat gewapend met een zaklamp en een spookstofzuiger oude landhuizen in om deze kamer voor kamer te verkennen en te ontdoen van spoken en ander tuig. De snelheid ligt een stuk lager dan de gemiddelde Nintendo-game. Verwacht niet dat Luigi met torenhoge sprongen door de kamers springt. In plaats daarvan loop je rustig rond met Luigi, kijk je onder tafels en zoek je naar interacties met de omgeving.
Zodra Luigi een spook tegenkomt begint de actie. Met zijn zaklamp en een stroomschok kan je het spook van zijn apropos brengen om hem vervolgens op te zuigen. Het tellertje boven het hoofd van het spook geeft aan hoe lang het nog zal duren voor het opgezogen wordt. Je komt ook sterkere spoken tegen die je meesleuren.
Nintendo maakt goed gebruik van de mogelijkheden van de 3DS. De gyroscoop stelt spelers in staat om omhoog en omlaag te mikken met de zaklamp, zodat de gehele kamer snel en effectief verkend kan worden. Ook spoken zullen soms boven Luigi zweven waarbij het bewegen van de 3DS een noodzaak is. De 3D-effecten hadden in de demo nog weinig toegevoegde waarde. Wel kan gezegd worden dat de game grafisch niet onderdoet voor zijn voorganger. Sterker nog, details zoals de lichteffecten leken op het kleine schermpje beter te zijn.
Voorlopige conclusie
De demo die ik heb mogen spelen heeft helaas maar enkele minuten mogen duren. Ik werd abrupt uit de game getrokken met het bericht dat de rij achter me wel heel lang geworden was. Enkele minuten is echter genoeg om te weten dat het met Luigi's Mansion 2 wel goed zit. De vertrouwde gameplay zal vele 3DS-gamers kunnen boeien. Het is alleen nog even afwachten of de fans ook nog veel nieuws te wachten staat.