Outland

Ubisoft komt dit jaar met Outland, een tweedimensionale platformer die uit zal komen op XBLA en het PSN. De game is gebaseerd op het klassieke Ikaruga en biedt een wereld voor licht en duisternis. Hoewel de exacte releasedatum nog niet bekend is, heb ik al een aantal levels mogen proberen.

Outland valt bij het opstarten op vanwege zijn bijzondere artstyle. De game is donker, maar toch kleurrijk. De game lijkt zich af te spelen in een magische oudheid vol ruïnes met gevaarlijke obstakels. De achtergronden in de levels bestaan uit meerdere lagen die zo nu en dan zeker de aandacht verdienen, maar treden gelukkig nooit storend op de voorgrond.

De game vertelt het klassieke verhaal van een wereld vol duisternis en licht en de balans tussen deze twee. De wereld van Outland wordt bestuurd door twee zusjes waarvan de één de controle heeft over duisternis en de ander, vanzelfsprekend, over licht. Licht en duisternis zijn gerepresenteerd in de game door middel van de kleuren blauw en rood en vormen de basis van de gameplay in Outland.

De naamloze held in de game kan van muur naar muur springen, kleine afstanden glijden om onder lage plafonds door te komen, hard rennen en slaan met zijn zwaard. De eerste paar levels dagen je nog weinig uit en dienen als een korte kennismaking met de controls en de opbouw van de levels. Al snel leer je jezelf te omhullen met licht of duisternis door een simpele druk op de knop. De markeringen op je huid geven aan in welke staat je je op dat moment begeeft. Vijanden kunnen alleen bevochten worden wanneer je de tegenovergestelde kleur bent. Kom je een vijand tegen die omhult is in duisternis, dan zal je deze enkel kunnen bevechten wanneer jij je lichte status aanneemt en andersom.

Echt interessant wordt het wanneer je de eerste projectielen tegenkomt die tevens licht of donker zijn. Wil je veilig door lichte, blauwe projectielen lopen of springen, dan dien jij ook je lichte status aan te nemen. Rode projectielen van de duisternis kunnen alleen doordrongen worden met de duistere status. Dit levert de nodige uitdaging in het platformwerk wanneer verschillende soorten projectielen door elkaar schieten en jij snel en precies moet bepalen wanneer je moet wisselen van staat. De levels die ik te spelen kreeg vormden slechts de basis van deze mechaniek en waren nog niet bijzonder uitdagend. Enkele video's die ik daarbuiten heb bekeken, lieten zien dat het nog vele malen moeilijker zal worden. De gameplay is eenvoudig, maar goed uitgewerkt en toegepast in de game.

Voorlopige conclusie
Outland lijkt vooralsnog een sterke downloadable game te worden. Het is nog te vroeg om concrete uitspraken te doen, gezien ik slechts vier levels heb mogen spelen. Het aloude concept van een wereld waar de balans tussen licht en duisternis verstoord is, is wellicht niet vernieuwend, maar de toepassing is fris en tof. De grafische stijl maakt de sfeer en de muziek sluit hier mooi bij aan. Houdt FOK!games in de gaten voor een volledige review van de game.