Epic Mickey

Epic Mickey verschijnt exclusief voor de Nintendo Wii

Eens in de zoveel tijd komt er een aankondiging van een game die een bepaalde sfeer lijkt te gaan hebben. Een sfeer die je aanspreekt, een sfeer die je vast zal houden tot het einde van de game, een sfeer waar je naar op zoekt bent. Toen de eerste artworks van Epic Mickey online stonden, voelde ik (en vele gamers met mij) de aanwezigheid van deze sfeer. Inmiddels zijn we een flinke tijd verder en blijkt de game er net iets anders uit te zien dan de artworks impliceerden. Ik heb na een korte speelsessie de nieuwe sfeer kunnen proeven en zal hier mijn bevindingen delen.

All for one...
Mickey heeft in deze game een foutje gemaakt. Hij heeft lopen stoeien met potjes inkt van de welbekende Disney-tovenaar en heeft op deze wijze de pleuris laten uitbreken in Disneyland. Vanaf hier moet de beste muis zijn kwast gebruiken om delen van het land te herstellen of te wissen. Epic Mickey is een platform-game die je meeneemt naar de klassieke Mickey Mouse-cartoons en naar andere bekende locaties uit de klassieke Disney-cartoons. Het eerste level dat we te spelen kregen was gebaseerd op Clock Cleaners, een Mickey Mouse-cartoon die uit het jaar 1937 stamt. Dit level was een tweedimensionale platformer waarbij Mickey naar de bovenkant van de klok moest klimmen om daar een portal in te duiken naar het volgende level. Als een fanatieke platform-gamer vroeg ik één van de developers wat de verhouding zal zijn tussen tweedimensionale en driedimensionale levels. Hij wist mij te vertellen dat de harde kern van de game zal bestaan uit driedimensionale levels en dat de tweedimensionale levels slechts dienen als een tussenstuk tussen verschillende werelden. Dit stelde mij enigszins teleur omdat de op oude Mickey Mouse-cartoons gebaseerde tussenlevels juist het grootste deel van de charme van deze game dragen.

And two for tea!
Na het beklimmen van de klok was het tijd voor de kern van de game. Ik belandde in een driedimensionaal level waarin drie attracties te vinden waren; de bekende theekopjes, de Dumbo The Flying Elephant carroussel-rit en het beroemde It's A Small World. Het grappige figuurtje dat tickets verkocht zat in de problemen; hij werd aangevallen door schaduwmonsters. Tijd voor Mickey om met zijn magische kwast te zwaaien. Mickey heeft twee soorten inkt bij zich. Met de ene soort inkt kan hij vijanden flinke schade toedienen en met de andere inkt kan hij vijanden veranderen in vriendelijke wezens die Mickey helpen in zijn strijd. Voor deze verfsoorten gebruik je respectievelijk de schouderknop op de Wii-controller en de schouderknop op de nunchuck.

Nadat ik de ticketverkoper uit de brand heb geholpen, vraagt hij me om nog een dienst. Hij wil dat ik naar boven klim om de theekopjes-attractie te repareren. Om hierop te komen moet ik eerst een stuk gereedschap vinden zodat hij voor mij de Dumbo-attractie gereed kan maken als het beginpunt van mijn klimtocht. Dit stuk gereedschap vind ik in één van de theekopjes door dezelfde verf die ik eerder gebruikte om te vechten, nu te gebruiken om één van de theekopjes te wissen. Na het oppakken van het gereedschap verf ik dit kopje natuurlijk netjes terug met mijn andere verf. Na wat kort klauterwerk merk ik dat de uitwerking van wisbare omgevingen prima is uitgewerkt. Je kunt lang niet alles wissen en alleen de zaken die nodig zijn om verder te komen zijn te wissen en te verven. Het haalt enkel wel wat vrijheid weg en ik ben benieuwd hoe moeilijk te volledige game nog zal zijn, aangezien het in de demo niet moeilijk was om te zien wat er gebeuren moest. 

Aan het einde van het level had ik de keuze om de theekopjes-attractie te repareren om zo mijn beloning in ontvangst te nemen of de theekopjes-attractie te slopen om zo bij een schatkist te kunnen komen. Deze keuzes zullen vaker gemaakt moeten worden en hebben een direct gevolg op de omgeving. Het is echter niet zo dat je voor een kwaadaardige Mickey Mouse kan gaan, want het volk dat rondloopt zal niet heel anders op je aanwezigheid reageren.

Voorlopige conclusie
Ik ben nog niet helemaal overtuigd van Epic Mickey. De game speelt niet op alle vlakken even lekker. Grafisch had de game zoveel meer kunnen zijn en op dit vlak voelt de game hier en daar verouderd aan maar gelukkig zijn de omgevingen over het algemeen erg sfeervol. Gameplaymatig loopt het allemaal redelijk soepel, maar de game heeft nog aardig last van glitches in de platformsecties. De twee soorten verf en de invloed hiervan op de omgeving en vijanden is leuk, maar vanwege de beperking in het gebruik ervan, komt ook dit element nog niet volledig tot zijn recht. Epic Mickey wordt een toffe game, maar om echt met kop en schouders boven de najaarsline-up te steken, zal de developer in de laatste maandjes nog even hard zijn best moeten doen.