Betrouwbaardheid na 8 races

wiebe hoekstra wist ons vandaag het volgende te melden:

De echte 'car killer' tot nu is het Canadese circuit Gilles Villeneuve geweest. Maar liefst de helft van het startveld kwam niet rijdend over de finish.

Doordat nu meer wagens punten krijgen is het dit seizoen ook belangrijker om aan de finish te komen. Tot nu is Ferrari het team met de minste mechanische pech, ze scoren 100% mechanische betrouwbaarheid.

Na 159 starts zijn er 47 uitvallers met mechanische problemen te noteren. Dit zorgt voor een gemiddelde betrouwbaarheid van 70%. Het uitvallen van Barrichello in Brazilië wordt geweten aan een gebrek aan brandstof, dus niet aan een mechanisch probleem.

Ferrari wordt op de voet gevolgd door Williams en Renault, beide teams hadden in Oostenrijk problemen. Daar waren ze niet de enige, Oostenrijk telde na Canada het hoogste aantal uitvallers. Ook McLaren doet het goed, maar dat was te verwachten omdat ze nog steeds met de auto van vorig seizoen rijden.

De Jordans presteren het slechtst, alleen in Monaco kwamen ze beide aan de finish. Jordan telde drie keer een uitval door een defecte motor en ook drie keer was een kapotte versnellingsbak de oorzaak.

Het lijkt erop dat de grote teams aan het begin van het jaar gezorgd hebben voor betrouwbare wagens. De kleinere teams vissen te vaak achter het net door auto's die tegen het einde van de race stuk gaan.

De complete lijst:

TeamBetrouwbaardheid
Ferrari100%
Williams94%
Renault94%
McLaren88%
Toyota69%
BAR60%
Sauber56%
Minardi56%
Jaguar50%
Jordan44%

Overigens moet hierbij opgemerkt worden dat er alleen gekeken is naar uitvalredenen die bij de auto gezocht kunnen worden. Uitval door bijvoorbeeld een fout van de coureur wordt niet meegerekend. Als puur gelet wordt op het aantal keren dat een team de finish haalt staat Williams aan de leiding met 14 finishes uit 16 starts. Ferrari en Renault volgen met 13 finishes uit 16 starts.