Tim Sweeney: "Realistische graphics over 10-15 jaar."

Tim Sweeney, CEO van Epic Games, heeft in een interview gezegd dat hij verwacht dat over tien tot vijftien jaar graphics realistisch genoemd kunnen worden. Hij verwacht echter niet dat de graphics volledig realistisch gaan worden in die tijdsperiode.

Voor volledig realistische graphics heb je momenteel namelijk twee problemen, aldus Sweeney. Het ene is te wijten aan een gebrek aan computerkracht, momenteel kunnen de snelste PCs nog geen volledig belichtingsmodel in real-time berekenen. Ook perfecte anti-aliasing en dergelijken dragen bij aan perfecte graphics.
Sweeney denkt dat het zo'n tien tot vijftien jaar zal duren voordat dit alles te bereiken is zonder andere elementen op te hoeven offeren. Als basis voor deze conclusie gebruikt hij de Wet van Moore.

Het tweede probleem is een obstakel dat we voorlopig nog niet zullen overbruggen, volgens Sweeney. Dit probleem is menselijk gedrag. Alle kleine details die een mens herkenbaar als mens maken, kunnen we nog niet simuleren, omdat we niet weten hoe het menselijk brein werkt. Hoe lang het nog gaat duren voordat we menselijk gedrag kunnen simuleren, durft Sweeney niet te zeggen, omdat het een non-lineair proces is. Hij trekt hiervoor de vergelijking met spraakherkenning, dat over de afgelopen jaren slechts een klein beetje beter is geworden, ondanks de grote verbeteringen in kracht van de computers.