column
Mon carnet de Tour (4) (Tourdagboekje)
Maar Nancy bracht dus terug wat spektakel in deze Tour, niet alleen door de aanval van Vino, maar ook al omdat thuisrijder en koploper Mengin opeens besliste in volle "pope-stijl" de grond van zijn thuisplaats te kussen. Het halve peloton besloot spontaan zijn voorbeeld te volgen. Mooi zo, tradities zijn er om in ere te houden.
Een andere traditie was jarenlang een Nederlandse ritzege, Vanaf 1970 kwam het maar drie keer eerder voor dat er geen Nederlandse ritzege was in de Tour: dat was in 1993, 1999 en vorig jaar. (2004 dus, voor de slimsten onder ons) Hoogtepunt qua ritzeges was de Tour van 1980. In deze door Joop Zoetemelk gewonnen editie werd er maar liefst negen keer gewonnen door een Nederlander. In totaal waren er 151 ritzeges in La Grande Boucle voor een Nederlander. Van de huidige Tourvertrekkers was Erik Dekker het meest succesvol met vier etappezeges. Hoewel zelfs met een Dekker erbij ook dit jaar de delegatie Nederlanders in het tourpeloton bijzonder mager is te noemen, zorgde de jonge Pieter Weening toch dat opnieuw met de traditie wordt aangeknoopt. Niet dat hij veel over had trouwens, slechts een luttele micrometer was zijn voorsprong op de mof Andreas Klöden, die daarmee de T-mobile dominantie op de laatste klim vandaag in de verf zette. Discovery het sterkste blok? Nee, vandaag bleek vooral de Duitse Mannschaft sterker te zijn.
Van Duitsers gesproken trouwens, hebt u dat gezien zeg? Waar aan de Franse kant van de afgelopen ritten hoogstens een verdwaalde boer met 3 koeien en een fles vin d'alsace met een blik van " Que s'est-il passé" naar de passerende karavaan kwam kijken stonden ze aan de andere kant van de grens vaak zelfs tientallen rijen dik. Allemaal met een bradwurst in de ene en een weissbiertje in de andere hand. Het moet van de grote Reichsdagen van onze vriend AH in Nürnberg geleden zijn dat we nog zoveel moffen per vierkante meter gezien hebben. En volgend jaar start de Tour vlak over de Franse grens, in Strasbourg, of Stratsburg zoals ze 't noemden toen het nog een Duitse stad was. Geloof mij vrij, ze bereiden er nu al een nieuwe invasie van de stad voor ...
Maar morgen komen dus na het voorsmaakje van vandaag de eerste echte bergen van deze Tour eraan, al is het maar de vraag wat we van de rit mogen verwachten, want een of andere Fransoos met opgelopen hersenbeschadiging door een teveel aan plaatselijke "Chateau Migraine" legde na 4 cols van 3de, eentje van 2de en eentje van eerste categorie nog 50 vlakke kilometers op het parcours. Om het in mijn beste Frans te zeggen "mon Dieu" , alleen God weet waarom ... En misschien bestaat die dan nog niet eens ...
Nee, dan hebben de parcoursbouwers van Giro en Vuelta het de laatste jaren toch stukken beter voor elkaar. En heeft iemand de laatste etappe in de Tour de Suisse gezien? Slechts honderd kilometer, maar wel 3 zware cols op het menu, spektakel van de eerste tot de laatste minuut
Die laatste col morgen is trouwens de legendarische Ballon d'Alsace die de eer heeft de allereerste col waar een renner in de Tourgeschiedenis over trok te zijn, in 1905 kwam de Fransman René Pottier als allereerste op een Tourcol boven, hij reed op zijn massief stalen ros zonder versnellingen de berg met maar liefst een gemiddelde van zo'n 20 km/h op. Enkele dagen later moest hij echter opgeven, hij bleek op de Ballon zich zover geforceerd te hebben dat enkele pezen in zijn been gewoon gescheurd waren. Een jaar later won de eerste berggeit uit de geschiedenis wél gewoon de Tour de France In de legendarische editie van 1906 eiste de Ballon opnieuw zijn slachtoffers, slechts 14 renners reden die editie uit.
In al die jaren is de Ballon een legendarische plaats gebleven, zo legden ondermeer de groten Bartali, Coppi, Anquetil en de gigantisch grote Eddy Merckx op de Ballon de grondvesten van hun eerste Tourzege ...
Maandag ben ik er terug, dan is het tijd voor de renners om een dagje te rusten. Vooral Robbie McEwen zal volgens matrassenfabrikant Innergetic (co-sponsor van Tom Boonen) die rustdag goed kunnen gebruiken, zo blijkt uit hun nieuwste krantenadvertentie in Frankrijk. Voor de Nederlanders onder ons, de tekst bij Robbie staat voor "moe" en die bij Boonen voor "uitgeslapen" ...
Wat heb je tegen duitsers ....?
Duitsers konden lange tijd niet wegwielrennen (op de baan hadden ze wel een grote traditie, maar het 'harde' werk, de modderspatten, dat lag hen niet), tot voor 10, 15 jaar terug, toen opeens oostduitsers als Erik Zabel opkwamen... uitmondend in Ullrich, alhoewel die dikke boerenzoon geen echte 'sport-held' is...
Toch is het goed te zien dat het wielrennen in duitsland een duidelijk opmars kent, sterk in populariteit stijgt en veel begeesterde toekijkers doet toestromen ... daar leeft een sport van , van de toeschouwers die de sport beleven.
Ik zie echter niet in waarom je in een sport-column echter vervallen moet in kinderachtige en nergens op slaande vergelijkingen, of benamingen als 'moffen' en verwijzingen naar Hitler ... Waar ben je dan mee bezig ... niet met de Tour in ieder geval ....
't feit dat jij terugvalt over de vooroordelen over Duitsers die ik aanhaal, en niet over de Franse parcourbouwers die aan de "vin" zaten of de Nederlanders die geen Frans kennen zegt misschien ook meer over jezelf dan over mijn column hoor foto
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Het vereren van [(voorbije) helden gaat je een stuk beter af dan het afzeiken dan de hedendaagse wielrenners van duitse makelij... foto
Ik kan me tours herinneren met 4 aankomsten bergop, allemaal op buitencategorie bergen, en allemaal met flink wat 2e, 1e en HC bergen ervoor op het parcours ook nog. Ik snap echt niet waarom ze zo weinig klimmen deze tour...
Trouwens nog een kritiekpuntje op de columnschrijver. Zijn al die nazivergelijkingen echt nodig? Ik heb niets tegen af en toe een grapje over WO2. Maar de hele column door, als ze niet eens grappig zijn.. Flauw hoor.
Voor de recordboeken trouwens: Het verschil waarmee Weening de rit van gisteren won was maarliefst 0.0002 seconde. Het kleinste verschil ooit. Ik wist niet eens dat ze zo nauwkeurig konden meten foto
Het viel inderdaad op dat de Duitsers met veel waren...
Voor de rest...leuke column, gaat zo door!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken