The X-Files: This

In een aflevering die niet bijster origineel is of echt iets veranderde aan de situatie van Scully en Mulder weet The X-Files nog niet te bewijzen waarom het vorige week nodig was om zo'n enorme infodump te doen. Dit artikel bevat spoilers voor de aflevering van deze week.

Een aflevering die bomvol 'mythology arc' zit kun je natuurlijk niet zomaar opvolgen met een simpele Monster-of-the-week-aflevering waarin Scully en Mulder een X-File onderzoeken of te maken krijgen met iets griezeligs. Het verhaal moet voortgezet worden. Maar toch heeft Glen Morgan, schrijver en regisseur van This en al sinds '92 betrokken bij de serie, een manier gevonden om én een nieuw verhaal te vertellen én voort te borduren op de vorige aflevering.

Het is alleen jammer dat hij een concept gebruikt dat verre van origineel is en ook niet bepaald interessant wordt uitgevoerd. Richard Langly, een van de Lone Gunmen die jarenlang terugkerende figuren waren tot hun dood in het negende seizoen, duikt plotseling op in een video op Fox Mulders telefoon, precies rond de tijd dat Scully en Mulder, die samen zaten in te dutten op de bank, belaagd worden door een onbekende groep gewapende mannen.

The X-Files: David Duchovny en Gillian Anderson

Het blijkt dat de video geen video-opname is, maar een video-oproep. Een FaceTime, maar dan vanuit het hiernamaals. Langly zocht contact met Mulder terwijl hij zelf niet zeker is van zijn eigen dood. Wat is hier aan de hand? Waar komt Langly ineens vandaan? Wie zijn die gasten? Wat is er aan de hand? Net als vorige week is een reeks dialogen nodig om de situatie te beschrijven, zonder dat deze echt interessant wordt. De echte kern van het verhaal zit 'm in Langly's verschijning: hij is fysiek dood, maar leeft digitaal voort.

Als het nu 2005 zou zijn, of zelfs 2010, en wellicht zelfs nog een paar jaar later, dan zou dit een relatief vernieuwende interessante invalshoek kunnen zijn: Langly, en overigens ook de andere Lone Gunmen plus nog vele anderen, hebben hun bewustzijn digitaal laten kopiëren en op laten slaan. Deze kopie wordt geactiveerd zodra ze overlijden, zodat ze digitaal, oneindig, voort kunnen leven. En het is deze digitale kopie van Richard Langly die contact opnam met Mulder.

Klinkt bekend? Dan heb je vast wel eens andere films of tv-series gekeken. Black Mirror, bijvoorbeeld, waarin het digitaal kopiëren van iemands bewustzijn niet alleen een terugkerend motief is, maar bovendien awardwinnend (de aflevering San Junipero uit oktober 2016 kreeg vorig jaar twee Emmy Awards, waaronder voor het scenario). Wat The X-Files deze week probeerde is geperfectioneerd in Black Mirror, waardoor This overkomt als een slap aftreksel.

De zoektocht naar de servers waarop Langly is opgeslagen leidt Mulder tot een gesprek met Erika Price, die vorige week geïntroduceerd werd. Zij hoort bij de groep oud-Syndicate-leden die de ruimte wil bevolken en legt Mulder uit dat digitaal de way to go is. De wereld gaat naar de klote en wanneer dat gebeurt is "dit leven geëvolueerd naar dat", waarbij 'dat' slaat op het digitaal simuleren van iemands leven. Price lijkt er van overtuigd dat digitaal verder leven de enige oplossing is, maar legt vervolgens uit dat een digitale kopie slechts een kopie is. Oh, en ze kunnen die kopieën nu al maken via elke smartphone; wil je niet meedoen, dan moet je maar ophouden met je telefoon te gebruiken.

Morgan raakt hier aan dingen als vrije wil en de meer filosofische vraag of je nog wel echt leeft als jij en je omgeving gesimuleerd zijn, maar blijft aan de oppervlakte. Laat de diepte maar over aan Charlie Brooker, zal hij wel gedacht hebben. Mulder en Scully vechten intussen met handlangers, schakelen servers uit en doen alsof het concept van backups (of servers weer inschakelen) niet bestaat.

Deze aflevering van The X-Files lijkt op een eerste kladversie: 'dit is het verhaal dat we ongeveer willen vertellen'. Iets met digitaal bewustzijn en een Groot Plan dat daar aan vast hangt. Iets met Scully en Mulder de waarheid laten zoeken terwijl ze onder vuur liggen. Wordt leuk, echte ouderwetse X-Files-toestanden! Alleen niet echt. Het concept is niet origineel of op een originele manier toegepast, de connectie met de grotere verhaallijn is vergezocht en hoe veel schietpartijen er ook plaatsvinden, er is nergens het idee dat het duo daadwerkelijk in gevaar is. This verveelt, David Duchovny en Gillian Anderson kunnen weinig meer doen dan op de automatische piloot het scenario uitvoeren en hopen dat het volgende week beter wordt en The X-Files moet toch wel beseffen dat tv-land in de afgelopen jaren de lat een stuk hoger heeft gelegd.