CD: Peaking Lights - Cosmic Logic

Peaking Lights is een duo uit Los Angeles, bestaande uit het echtpaar Aaron Coyne en Indra Kunis, dat in 2008 werd opgericht. Sinds die tijd bracht het duo diverse muzikale uitspattingen uit op zowel cassette als cd, waarbij vooral naam werd gemaakt met albums zoals Imaginary Falcons (2009), 936 (2011) en Lucifer (2012). Inmiddels zijn we alweer twee jaar verder en ligt Cosmic Logic, het nieuwste album van het duo, bij de betere platenwinkels in de schappen.

Peaking Lights - Cosmic Logic

Waar we op de vorige albums een meer psychedelisch geluid van het duo hoorden, horen we op Cosmic Logic een dominantere aanwezigheid van electronische beats en andere invloeden uit de discosound. Daarnaast is er uiteraard ook de nodige ruimte voor heerlijke lofi psychedelica, spacende krautrock en zelfs Jamaicaanse roots en dub-reggae. Door deze aangename afwisseling van genres lijkt het bijna alsof je naar een verzamelalbum zit te luisteren. Dat is op zich ook niet zo vreemd als je nagaat dat het meer dan anderhalf jaar duurde voor dit album voltooid kon worden.

Met Cosmic Logic heeft het duo wederom een heerlijke plaat afgeleverd die evenwel niet zo duister is als haar voorgangers maar waar de fans van Peaking Lights zeker bepaalde elementen terug zullen horen die zo kenmerkend zijn voor de sound van Coyne en Kunis. Met Cosmic Logic heeft Peaking Lights in elk geval een album gemaakt, dat vooral bij de liefhebbers van de muziek van eigenzinnige artiesten zoals Glass Candy, Gold Panda en Animal Collective mag worden aangemerkt als zwaarverplicht luistervoer. Een heerlijke melomane milkshake die ook bij de liefhebbers van experimentele electronische klanken goed in de smaak zou kunnen vallen.