Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard

Gespeeld op Xbox 360, verschijnt over drie weken op PlayStation 3 en pc

Spelers vanaf het eerste moment hebben acht maanden gewacht op de eerste uitbreiding van Skyrim. De downloadable content is nu uit en biedt nieuwe verhalen, personages, spullen en locaties. Maar zijn al die toevoeging genoeg om te kunnen stellen dat Bethesda van de kern afwijkt of biedt Dawnguard meer van hetzelfde?

Het klinkt allemaal zo tof. In Dawnguard kun je grofweg twee dingen doen: jezelf laten veranderen in een vampire lord of in een lid van de Dawnguard, die op vampiers jaagt. Beide verhaallijnen hebben in principe dezelfde rode draad, met hier en daar een afwijkende naam, missie of ander pad. Voor die verschillen hoef je het dan ook niet te doen. Voor welke wel dan? Gelukkig hebben beide type personages wel andere leuke extra's.

Dawnguard...
Als lid van de Dawnguard krijg je toegang tot Fort Dawnguard, waar je je plannen tegen de Volkihar vampire lord genaamd Harkon smeedt. Die gast wil namelijk een einde maken aan 'de tirannie van de zon'. Het schijnt namelijk dat de vampiers niet goed tegen zonlicht kunnen. Om dat doel te behalen, krijg je een nieuw harnas (bestemd tegen vampiers) en nieuwe wapens (waaronder een toffe kruisboog). Daarnaast kun je de hulp inroepen van gigantische, geharnaste trollen.

Hoewel de nieuwe kruisboog een supergaaf wapen is – je kunt ermee rennen en schieten tegelijk, maar het herladen duurt wel langer in vergelijking met de pijl en boog – kunnen we er niet onderuit om op te merken dat de Dawnguard-kant van het verhaal weinig indruk maakt. Het voelt meer aan als een zijverhaal, in dezelfde lijn als de Dark Brotherhood of de Thiefs Guild. Heel bijzonder is het allemaal niet. En op het eerste gezicht lijkt de kant van de vampiers daar verandering in te brengen.

... of Vampire Lord?
Kies je namelijk om tegen de Dawnguard te vechten, dan krijg je toegang tot Castle Volkihar. Vanuit daar bereiden de vampiers hun strijd voor tegen de Dawguard en kunnen ze zich herladen voor een volgend gevecht. Als vampier kun je gave dingen doen: je zweeft over de grond, kunt mensen leegzuigen, waterspuwers oproepen, de doden oproepen en teleporteren (je gaat dan op in een wolk van vleermuizen). Het oogt allemaal heel erg leuk, maar het speelt soms erg onpraktisch.

Als vampier kun je dus niet tegen zonlicht en heb je handige vaardigheden die je als Dragonborn van nature hebt – zoals health generation en het gebruik van magie – ingeruild voor bovenstaande krachten. Wanneer je door de zon loopt, lopen de health- en stamina-balk langzaamaan leeg. Maar dat is simpelweg op te lossen door slapen en te wachten totdat het avond wordt, zodat je de nachten wederom onveilig kunt maken. Maar Skyrim is op z'n mooist met digitaal daglicht, dus hier is enigszins de plank misgeslagen.

Irritatie
Hetzelfde geldt voor de camera wanneer je Vampire Lord bent. Je kunt niet in first-person view spelen. De camera hangt altijd achter je – maar omdat je zo groot bent, vul je bijna de helft van het scherm en daardoor heb je veel minder overzicht dan je gewend bent. Vijanden goed raken is dan ook een kriem. Je kunt ook aanvallen met je klauwen, maar dat lijkt ook weinig effect te hebben. Snel van vorm wisselen tijdens een gevecht zit er ook al niet in: een haperende animatie voorkomt dat. Irritatie alom.

Voor welke kant je ook kiest, je trekt wederom Skyrim in en komt op weinig nieuwe locaties. En als het al om nieuwe locaties gaat, dan is dat simpelweg een niet eerder ontdekte grot of iets dergelijks. De vijanden zijn eveneens hetzelfde, met hier en daar een nieuwe; maar die verschijnen sporadisch. Helaas moeten we stellen dat Dawnguard te dicht bij het bronmateriaal blijft. Het is niet slecht en het ziet er allemaal tof uit, maar het is ook niet overweldigend. Het is simpelweg meer Skyrim. En als je daar na een uurtje of honderd al genoeg van had, dan hoef je ook niet terug te komen. Is dat niet het geval, dan kun je met een gerust hart deze downloadable content binnenharken. Dan ben je net geen twintig uurtjes zoet.