LEGO City Undercover: The Chase Begins

Nintendo 3DS krijgt zijn eigen versie van LEGO City Undercover. De subtitel The Chase Begins duidt op een prequel. We zien Chase McCain achter Rex Fury aan gaan, de boef die in de Wii U-versie achter slot en grendel zit. Hoe pakt de achtervolging uit?

Wanneer je bekend bent met de LEGO-spellen, dan voel je je al snel thuis in LEGO City Undercover: The Chase Begins. De kern is namelijk behouden gebleven: je springt, vliegt, bouwt en slaat je een weg door het spel heen. Ondertussen lach je om de flauwe grappen en bedenk je met welk personage je een bepaalde puzzel kunt oplossen. Want ook al is deze LEGO-titel niet gebaseerd op een grote franchise, zul je te maken krijgen met een groot scala aan verschillende LEGO-ventjes.

Net zoals in de Wii U-versie speel je met Chase McCain. Waar hij in dat avontuur al een ervaren agent is, is hij hier een groentje. Dat is merkbaar in het verloop van het avontuur, zowel voor het verhaal als de te verrichten handelingen. Je bent vaak bezig met inwisselbare en triviale bezigheden, zonder dat het écht past binnen de context van het verhaal. Uiteindelijk wordt er wel een link gelegd naar de slechte boevengroep, maar ondertussen ben je wel erg ver van de rode draad afgeweken.

Daarnaast levert het dankzij zijn draagbare karakter erg veel in op het gevoel van vrijheid. De stad is in delen opgesplitst, waardoor je veel te maken krijgt met laadtijden als je van gedeelte wil wisselen. Desondanks heb je wel veel bewegingsvrijheid binnen zo’n gedeelte van de stad of het platteland, omdat je over daken kunt rennen, muren kunt beklimmen, LEGO-objecten kunt slopen en daar soms nieuwe dingen van kunt bouwen en natuurlijk vrij rond kunt rijden om chaos te zaaien en te oogsten.

Het doet je afvragen waarom de Nintendo 3DS-versie van LEGO Batman 2: DC Super Heroes niet beschikt over de vrij te verkennen stad. Want naast de nadelen dat de stad is verdeeld in aparte stukken en dat er best lange laadtijden aanwezig zijn, is er geen één te vinden – vrijheid is de kracht van een goed LEGO-spel. Als die nadelen destijds de ontwikkelaar al tegen de borst stootten, is het vreemd dat we nu een spel gebaseerd op het idee van een vrij te verkennen stad spelen.

Eén ding heeft LEGO City Undercover: The Chase Begins wel gemeen met LEGO Batman 2: het verloop van het spel is opgedeeld in afgebakende levels. Dat doet het gevoel van vrijheid behoorlijk te niet, maar dat maakt de ontwikkelaar ruimschoots goed door creatief met die beperking om te gaan. Er zijn behoorlijk wat objecten en puzzels waar je in het begin nog niets mee kunt. Later kun je terugkomen, wanneer je het juiste poppetje hebt vrijgespeeld om die klus te klaren.

Maar hoe je het ook wendt of keert: LEGO-spellen blijven enorm leuk om te spelen. Ook The Chase Begins deelt het toegankelijke karakter van andere LEGO-titels. De simpele besturing gecombineerd met de aanstekelijke humor vormen een prima basis waar je je uren mee kunt vermaken. Helaas is het wel zo dat je veel wordt lastig gevallen met zogenaamde fetch quests: je wordt constant op pad gestuurd om iets op te halen. Logische designkeuze, maar qua gameplay soms tergend saai.

Om toch een beetje de variatie erin te houden, beschik je over een apparaat waarmee je mensen kunt afluisteren en de omgeving mee kunt scannen. Wanneer geactiveerd, beweeg je de Nintendo 3DS in het rond en kun je volledig in 3D de stad om je heen verkennen. Dat is enorm tof gedaan en het werk allemaal heel goed – net zoals op Wii U. Het doet je afvragen of de Nintendo 3DS zodoende niet in de weg van het succes van Wii U staat, als je in principe hetzelfde kunt doen op een handheld.

Grafisch gezien is het spel wel inferieur aan zijn grote broer, maar dat maakt voor het spel niets uit. Het draait immers om de gameplay – de te verrichte handelingen – en de humor. Die humor zit hem ook vooral in kleine dingetjes die meestal op de achtergrond gebeuren, hoewel sommige personages ook gewoon in conversaties voor gek gezet worden. McCain heeft de meeste humor: als hij de zoveelste fetch quest aangeboden krijgt, dan kan hij het niet laten er een opmerking over te maken.

Je kunt veel zeggen over LEGO City Undercover: The Chase begins. Het bevat lange laadtijden, de stad is niet één geheel en er zijn handenvol fetch quests aanwezig. Maar aan de andere kant kun je binnen de stadsdelen veel doen, slopen, maken en ontdekken, lach je om de humoristische opmerkingen en handelingen en biedt het over het geheel gezien best veel variatie aan puzzels en personages. De achtervolging op Nintendo 3DS is geslaagd, maar niet met vlag en wimpel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel te ontdekken  - Laadtijden  7
+ Puzzels, personages  - Opgedeelde stad