Dare to Fly

Van dezelfde makers die u al eerder Kite Fight brachten, is hier wederom een game die voor PlayStation Move gemaakt is: Dare to Fly. Een game over vogelsoorten die niet kunnen vliegen, maar dat toch doen. Yay.

Dare to Fly is een PlayStation Network-spel dat je kunt besturen met Move-controllers. Je speelt met een struisvogel, een pinguïn, een kiwi of een kip – het assortiment speelbare diertjes is daarmee eigenlijk net zo spannend als het spel. Je doel is om je kinderen terug te halen, aangezien die ontvoerd zijn door gemene vogels die wél kunnen vliegen. In plaats van hulp in te roepen van wezens met toffe eigenschappen, besluiten de vogels die niet kunnen vliegen het luchtruim op te zoeken.

Je vraagt je af wie er de lead gamedesigner bij die studio is. Een game maken rondom vogels die niet kunnen vliegen waarvan de core mechanic hen laten vliegen is, is net zo een goed idee als comazuipen. In beide gevallen sterven je hersenen stukje bij beetje af zolang je ermee door blijft gaan. Net zoals bij Kite Fight, is er sprake van een totale moedeloosheid tijdens het spelen en wel om meerdere redenen. De eerste reden is dus dat de kern kant nog wal slaat.

De twee reden is de besturing. De vogels kunnen niet vliegen, dus hebben ze veel moeite met het in de lucht blijven. Eigenlijk vallen ze in een flauwe hoek langzaam naar beneden en door een beetje te flapperen, zorg je er eigenlijk voor dat die hoek ietsje minder flauw wordt. Hoe doe je dat? Door de Move-controllers op en neer te bewegen. Ja, controllers – Dare to Fly speel je met twéé PlayStation Move-controllers. Harde designfout, want zo beperk je je eigen potentiële doelgroep al.

Maar: de game is ook zonder beide Move-controllers te spelen. Dankzij de tilt controls in de Sixaxis-controller is het ook mogelijk om die grondvogels te besturen, maar dan ga je compleet voorbij aan het concept van het spel. Ja, Dare to Fly wordt er een beetje meer speelbaar door, maar in onze ogen geeft de ontwikkelaar hiermee indirect toe dat de implementatie van beide Move-controllers toch niet het meest grandioze idee is waar ze met liefde aan hebben gewerkt.

Hoe je het spel ook besluit te spelen – als je dat al zou willen, want wij hebben ons suf zitten ergeren – de opdrachten zijn net zo inspiratieloos. Pak zus en pak zo, vlieg even hier doorheen en als je stamina op is, moet je door dit wolkje. En klaar is kees. Allright, volgend level. Ja, niet dus. Wat dacht je ervan dat we die PlayStation eens zou uitzetten, die Move-controllers eindelijk op Marktplaats gaan zetten en ondertussen op het terras met een biertje in de hand wachten tot ze verkocht zijn.

Voor deze game geldt eigenlijk hetzelfde als voor Kite Fight. Waarom, beste Sony, waarom wil je dat er zulke rukspellen worden uitgegeven op PlayStation Network? Voor PlayStation Move nota bene, hardware dat het al moeilijk genoeg heeft, ondanks zijn verfijnde technologie? Van dit soort spelletjes worden wij altijd een beetje treurig en hopen we dat dit nou toch echt de laatste keer is dat we dit onder ogen krijgen. Koop. Deze. Game. Gewoon. Niet. Gewoon niet doen.