DVD: Grey's Anatomy - seizoen 5

Je hoeft niet altijd een briljant product af te leveren om je klanten tevreden te houden. De nog altijd zeer populaire serie Grey's Anatomy was de afgelopen twee seizoenen zeker de moeite waard, maar echt revolutionair waren de verhaallijnen al lang niet meer te noemen. Blijkbaar hebben de schrijvers van de ziekenhuisserie besloten dat het tijd was om de serie wat meer peper in de reet te stoppen, want het vijfde seizoen was behoorlijk spectaculair. De serie was de afgelopen maanden te zien bij Net5 en is sinds afgelopen week op DVD verkrijgbaar.

In de essentie is Grey's Anatomy niet veel veranderd. De meest bekende karakters, zoals McDreamy, Meredith en Izzie, staan nog steeds centraal. Toch is er ook wat veranderd aan de personele bezetting. Naast het verdwijnen van een paar bekende gezichten in de afgelopen jaren, zijn er dit jaar echter ook een hoop nieuwe karakters geïntroduceerd die het verhaal een stuk leuker maken. Een van de meest opvallende nieuwelingen is Owen Hunt (Kevin McKidd), een legerchirurg die net is teruggekeerd uit de oorlog in Irak. Zijn ruige invloed op het ziekenhuispersoneel laat de kijkers niet onbetuigd, zeker niet als hij een relatie krijgt met een van de hoofdpersonen van de serie. Ook de nieuwe dokter Arizona Robbins doet een hoop stof opwaaien als ze een relatie aangaat met een vrouwelijke collega.

Maar het zijn niet alleen maar de nieuwe karakters die het vijfde seizoen van Grey's Anatomy smaak geven. Zo is de rol van Meredith een stuk minder deprimerend en laat Christina zich van haar romantische kant zien. De enige die het een beetje af laat weten is de zo geliefde O'Malley, die we beetje bij beetje naar de achtergrond zien verdwijnen. Daarentegen is er juist meer ruimte voor het zusje van Meredith en verderop in de serie ook voor nieuwe interns. In het ziekenhuis zelf loopt niet alles op rolletjes: uit een onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de opleiding behoorlijk is gezakt. Er moet het nodige worden veranderd om de boel weer op peil te krijgen, de Chief heeft het er maar druk mee.

De afsluiting van het vijfde seizoen kent zowel een spannend verloop als een droevig moment. Het leven van een van de hoofdkarakters staat op het spel en er is sprake van een droomhuwelijk.

Qua extra's worden de liefhebbers van de serie redelijk verwend. Naast de disks met afleveringen is er een aparte dvd toegevoegd waarop je meer te weten krijgt over het vijfde deel uit de reeks. De schijf bevat een terugblik op 100 afleveringen Grey's Anatomy, een flink aantal outtakes en een blik achter de schermen. De extra's zijn geen simpele zoethoudertjes, maar rechtvaardigen op zichzelf de aanschaf van de box zeker niet. De serie zelf doet dat gelukkig wel, al is de adviesprijs van bijna zestig euro wel erg aan de hoge kant.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: november 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.