DVD: Horton hears a who

De makers van de succesvolle Ice Age-films wagen zich weer aan een nieuw avontuur. Dit keer gaat het om een verhaal van Dr. Seuss, de in Amerika bekende schrijver en tekenaar. Zijn verhalen worden in de VS als pedagogisch verantwoord beschouwd wanneer het gaat om de kinderen. De mensen van 20th Century Fox zagen er in ieder geval brood in en bracht de films Horton hears a who uit. Deze is inmiddels alweer een tijdje geleden op dvd verschenen en bij FOK! kregen we alsnog een versie toegezonden, die we toch nog even willen bespreken. Animatie is tegenwoordig een serieus genre geworden waarbinnen de diverse makers wedijveren om de beste en mooiste animatiefilm te maken. Horton hears a who kan aardig meekomen.

Het verhaal
Hoofdpersoon in dit verhaal van Dr. Seuss is Horton, een olifant. Hij is altijd al een beetje een buitenbeentje geweest en dat wordt alleen maar erger wanneer hij een hele kleine, nieuwe wereld ontdekt. In deze wereld wonen de Who's. Het vreemde is dat Horton ze niet kan zien, maar alleen kan horen. De stemmen die hij hoort lijken van een stofje af te komen. Een stemmetje vertelt Horton dat de wereld van de Who's in gevaar is. Whoville, zoals de wereld heet, mag niet verloren gaan. Horton heeft twee motto's in zijn leven die hem doen besluiten het volkje te helpen: "I meant what I said, and I said what I meant. An elephant's faithful, one hundred percent!" en "A person's a person no matter how small". Wat dan volgt is een spannend avontuur om de burgemeester van Whoville te helpen bij het redden van zijn volk. Zal het Horton lukken? En zal zijn eigen volk hem niet voor gek verklaren?

Mooie, strakke animatie
Horton hears a who is een goed uitgewerkte animatiefilm. De beelden zijn strak en de details zijn heel goed opgezet. Vooral de natuurscènes zien er schitterend uit. De film is boeiend voor jong en oud. Allereerst zullen de allerkleinsten vooral worden aangetrokken door de kleurige beelden en de vertedering van Horton. Voor de groep beginnende tieners zit er voldoende spanning in het verhaal om ze te blijven boeien. En tot slot is er voor volwassenen genoeg humor te ontdekken die voor deze doelgroep interessant is. Het is dus over het geheel genomen een echte familiefilm.

Zoals elke animatiefilm wordt ook deze door een aantal grote namen ingesproken. De originele versie kan rekenen op een stemmencast met bekende namen als Jim Carrey, Steve Carell en Seth Rogen. Verder komen er nog wat minder bekende stemmen in voor als van Jonah Hill, Isla Fisher, Will Arnett, Dane Cook, Selena Gomez, Jaime Pressly, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Dan Fogler, Amy Poehler, Josh Flitter, Carol Burnett, Laura Ortiz, Joey King, Shelby Adamowsky en Samantha Droke. Hiermee hebben we de volledige stemmencast van de Amerikaanse versie wel genoemd. Elke animatiefilm die in ons land uitkomt wordt ook ingesproken door Nederlandse stemacteurs. Hiervoor tekende in het geval van Horton hears a who Filemon Wesselink, Giel Beelen, Carice van Houten, Loek Beernink, Michiel Huisman en Lenette van Dongen. Deze stemmen zijn perfect gecast, ze passen uitermate goed bij de karakters in de film. Ze maken het zelfs voor volwassenen niet erg vervelend om de Nederlands gesproken versie te moeten bekijken, wat bij andere films weleens een verzoeking is die tenenkrommend doorstaan wordt.

Extra's
De versie die FOK! toegezonden kreeg 'lijkt' veel extra's te bevatten. Helaas blijkt bij de bediening van de dvd dat dit niet echt waar is. Van in totaal zo'n tien extra's is er maar eentje bereikbaar en dat is een nietszeggend filmpje van Amerikaanse kinderen met een bloempje. Jammer, want het is bij animatiefilms juist zo leuk als er voor de kinderen nog een hele wereld achter de film schuil gaat. Voor volwassenen is het ook altijd heel aardig om een 'making of' te bekijken. Zoals gezegd, de dvd laat wel een menu zien, maar dit menu is niet te bedienen, noch op tv, noch op de pc zijn de onderdelen te starten.

Gelukkig redt de kwaliteit van de film het algehele oordeel voor deze dvd behoorlijk. De film is, zeker in het animatiegenre, een dikke vier sterren waard. Voor die ene extra die wel bereikbaar is delen we dan maar één ster uit, voor de moeite zullen we zeggen. Horton hears a who is een kleurrijke, vrolijke, leerzame, humoristische, spannende en vooral erg leuke animatiefilm die zeker meerdere keren bekeken kan worden. De aanschaf van de dvd is hiermee zeker te verantwoorden.

Label: 20th Century Fox Home Entertainment Releasedatum: November 2008 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: