TV: VERS UIT DE VS: White Collar

Matthew Bomer, sommigen zullen hem misschien kennen als de legendarische Bryce Larkin uit NBC's Chuck. Nu is hij zelf de ster in een actie/drama/komedie, White Collar. Gaat een hoofdrol hem ook goed af?

Kat en muis
Oplichter Neal Caffrey (Bomer) zit een gevangenisstraf van vier jaar uit, maar weet vier maanden voor het einde van zijn straf te ontsnappen, wanhopig op zoek naar zijn geliefde, die hem verlaten heeft. Hij wordt opgepakt door Peter Burke (Tim Dekay) die hem destijds ook achter de tralies zette, na hem maandenlang gezocht te hebben. Voordat Burke Caffrey weer opsluit doet de laatste een voorstel: hij biedt zijn hulp aan bij een lopende zaak van Burke, in ruil voor vrijlating uit de gevangenis. Hoewel Burke uiteraard twijfelt, gaat hij toch op het voorstel in, Caffrey beschikt over belangrijke kennis van de zaak, en over oplichten in het algemeen. Caffrey moet hem echter wel beloven dat hij niet op zoek gaat naar zijn ex-vriendin, hetgeen Caffrey ook belooft.

Tegen wil en dank
In de pilot wordt de setting van de serie goed geschetst. Caffrey en Burke willen eigenlijk niet samenwerken, maar ze zien er allebei de voordelen van in, dus toch proberen ze met elkaar door één deur te kunnen. Ongetwijfeld aanleiding voor een hoop spanning, maar zeker ook humor in de serie. De verhaallijn over Caffreys vriendin wordt ook goed ingeleid, het is duidelijk dat we hier nog wel meer over te weten zullen komen, en dat Caffrey zijn pogingen nooit zal staken.

Charmeur
Matthew Bomer past perfect in de serie, de rol van charmante meesteroplichter is hem op het lijf geschreven. In de eerste aflevering weet hij al het bloed onder de nagels van Burke uit te halen, door met behulp van zijn charmes het goedkope hotelletje waar hij moest verblijven in te ruilen voor een fantastische villa van een oud dametje. Het is duidelijk, Caffrey zorgt ervoor dat hij krijgt wat hij wil. Dus ook zijn ex terug? Hopelijk biedt de rest van het seizoen antwoord op deze nu al prangende vraag.

Advies: Spanning, humor en actie... Zeker doen!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.