Dead Space

Twee van de allerbeste third-person shooters krijgen dit jaar een remake. Een van die klassiekers is Resident Evil 4 en de andere is natuurlijk Dead Space. Die laatste is een ietwat ongelukkige franchise omdat het door toedoen van EA compleet ontspoorde. Nu krijgt het eindelijk een tweede kans en deze remake onderstreept maar weer eens dat deze serie dat absoluut verdient.

Dead Space kwam alweer vijftien jaar geleden uit! De game leek in 2008 vrij succesvol, maar volgens EA moest het een nog breder publiek bereiken en de serie ging langzaam de verkeerde kant op. Toen Dead Space 3 door een focus op microtransacties en gimmicks finaal flopte ging de serie in de ijskast. De originele bedenker, Glen Schofield was toen al vertrokken en een paar jaar later sloot ontwikkelaar Visceral Games haar deuren.  

Sindsdien zijn er weer een hoop singleplayer games geweest die erg succesvol zijn geworden, waardoor men toch weer een kans zag voor Dead Space. Motive Studio, die eerder een paar Star Wars-games had gemaakt, stapte in het project en het resultaat is deze remake.

Het is misschien wel handig om voor de mensen die dit spel niet kennen even uit te leggen waar het over gaat. Dead Space speelt zich in een verre toekomst af waarin reizen door de ruimte een stuk gewoner is. Je speelt als Isaac Clarke, een ingenieur die aan het begin van het spel onderweg is naar de USG Ishimura (een gigantisch mijnruimteship). Bij aankomst worden Isaac en zijn crew door niemand ontvangen en al snel wordt duidelijk dat er iets goed mis is.

De Ishimura is bezaaid door zogenoemde necromorphs, hersenloze en gevaarlijke aliens, die daarvoor al zowat iedereen aan boord hebben vermoord. Wat die necromorphs precies zijn en hoe ze verboden zijn aan een lugubere religieuze cult zijn mysteries die zich langzaam tijdens het spel ontvouwen. Dit is gelijk het eerste punt waar Motive zich met de remake laat gelden, want de nieuwe ontwikkelaar heeft een paar veranderingen doorgevoerd.

Allereerst is Isaac voorzien van een stem en hij deelt nu wat meer actief mee aan het verhaal. Isaac kreeg bij de originele games pas bij Dead Space 2 een stem. Verder hebben de zijpersonages iets meer dialogen gekregen en is het verhaal iets beter over de hele game uitgespreid in plaats van dat het vooral allemaal aan het einde zit zoals bij het origineel. Deze veranderingen pakken mijn inziens grotendeels goed uit. Alleen Isaac’s reacties zijn af en toe een beetje ongeloofwaardig en het gevoel beklijft wel dat ze er eigenlijk niet in horen.

Motive heeft verder natuurlijk ook aan graphics en de gameplay gesleuteld. De nieuwe Dead Space ziet er goed uit en draait in performance mode op een hele stabiele 60fps. De originele game is vrij grijzig en werd nooit echt goed donker. De remake verbetert dat met moderne lichtinvaltechnieken. Motive speelt daar op in door in sommige kamers de speler te dwingen om bij speciale schakelaars te kiezen tussen zuurstof of licht, iets dat echt lastig is want als de lampen uitgaan kun je nu echt verrast worden. Motive heeft dus wat betreft graphics goed werk afgeleverd, maar verwacht geen spektakel. The Callisto Protocol, de recente Dead Space-achtige game van Schofield, is bijvoorbeeld qua graphics wel iets indrukwekkender.

De remake heeft ook de werking van veel van de wapens en ook bijvoorbeeld hoe Isaac in zero-G beweegt aangepast. Voor dit aspect heeft Motive simpelweg vooral veel van Dead Space 2 geleend. Veel van de alt-fire functies werken in de remake zoals ze sequel werden geïmplementeerd. Ook dit pakt heel goed uit, want in de originele game zijn een aantal wapens eigenlijk vrij nutteloos.

Ten slotte heeft Motive nog een laatste grote verandering doorgevoerd: je kunt nu backtracken. Dead Space is eigenlijk een lineaire game en als je eenmaal vanwege het verhaal door ging naar een ander deel van het schip kon je niet meer terug. In de remake is dat helemaal anders, de interne tram kan nu gewoon weer achteruit. Motive probeert dat backtracken aan te moedigen aan de hand van het nieuwe 'Security Clearance'-systeem. In deze remake bestaan er een aantal nieuwe deuren die vergrendeld zijn en je moet dus veel later terugkomen als je van de computer betere toestemmingen hebt gekregen. Gelukkig is dit alles optioneel, want ik vind het nieuwe backtracken vooral onnodig en het rekt het spel zonder dat het iets van echte waarde toevoegt.

Conclusie:
Dead Space is anno 2023 simpelweg nog steeds een topgame. De remake poetst natuurlijk de boel heel mooi op, maar de echte reden dat dit spel top is gebleven is omdat de basisfundamenten ijzersterk zijn. Veel van de kernelementen maken nu nog altijd een spetterende indruk: het intrigerende verhaal, de minimalistische UI, het gericht schieten op specifieke ledematen van de veelzijdige necromorphs en de originele wapens waar je heerlijk mee kunt experimenteren. Dead Space heeft een sterk eigen identiteit en het is daarom na al die jaren nog steeds heel speciaal. Het is wat mij betreft zowel voor oudere fans als nieuwe spelers een must have.

Gespeeld op PS5. Ook beschikbaar voor Xbox Series X|S en pc.