The Elder Scrolls Online: Blackwood en Console Enhanced

Als je tot nu toe hebt gelezen denk je: nou, top, fijn, een uitbreiding met een nieuw gebied, nieuw compagnon systeem en veel nieuwe content die eens wat anders dan anders is. Een console Enhanced-versie met nog wel wat bugs, maar hé, die worden vast gladgestreken. Klopt, maar ik moet toch mijn frustratie kwijt over hoe de studio omgaat met PlayStation. Ik ga niet mee in de theorie dat nu deze studio van Microsoft is, PlayStation-spelers bewust steeds worden genaaid. Twee maanden voor Blackwood ging er iets stuk aan de inventory-lijstjes. Geen patch, want Blackwood komt eraan, de makers hadden geen tijd of wilden een risico niet nemen. Leuk, twee maanden lang niet op een normale manier spullen kunnen zoeken in je bank, bag en trading lijstjes. Gelukkig was dit opgelost in Blackwood, maar het voelt wel enorm rot dat het zo lang moest duren.

Maar gelukkig hebben we weer nieuwe bugs. Op PlayStation flikker je zonder enige reden uit een laadscherm van een willekeurig gebied naar een bugreport scherm van Sony. Een van de world bosses in Blackwood is een mogelijke daily quest. Maar nadat ik hem vijf keer had gemold telde het nog steeds niet als succesvol. Maar het ergst van allemaal was wel de gratis upgrade van PS4 naar de PS5 versie, zodat bestaande spelers zonder kosten de Console Enhanced versie hebben. Ik lees dat het uit is en wil updaten. Geen Console Enhanced Edition te zien bij de game. Na een dag heeft Bethesda het uitgevogeld: alleen de disc-versie was opgegeven als potentieel upgrade-kandidaat. Tja, ik en heel veel meer spelers hebben de digitale versie. Goed, na een download van 80+GB start ik de game op: please insert disc. Whut? Weer wachten … Ook dat is weer opgelost, maar vorige week was het weer feest tijdens maintenance. Subklacht: op de Europese servers is die altijd op tijden dat wij Europeanen ook daadwerkelijk kunnen spelen. Maar ja, Amerikanen denken nu eenmaal dat de wereld en tijdzondes bij hun grens stoppen.

The Elder Scrolls Online: Blackwood - Oblivion Portal (Foto: Bethesda)

Na een uitgelopen onderhoud op PSN kunnen we dan. Of toch niet, want bij het opstarten lees ik dat ik een patch nodig heb. Maar er is geen patch te vinden. Weer amper communicatie van de developers en community managers, maar na middernacht onze tijd is het opgelost. Blijkbaar was de PS5-versie weer de enige met problemen, de patch werd eerder niet gedetecteerd door de console. Een probleem voor trophy-hunters trouwens: om de een of andere reden worden je PS4-trophies niet overgeheveld. Elk spel kan dit maar bij deze MMO, waar bepaalde trophies 100 uren kosten, zou dit onmogelijk zijn. Zucht. Ook dat komt vast wel weer goed, maar waarom er bij PlayStation zoveel problemen zijn weet ik niet. Is het Sony, is het Bethesda, is het te veel hooi op de vork nemen? Want het is nogal veel om zonder problemen te releasen: een uitbreiding met nieuwe mechanics en een technische upgrade met de Console Enhanced-edition die al was uitgesteld om juist problemen te voorkomen.

De makers moeten eens echt wat aan QA en communicatie gaan doen. Quest-brekende bugs, al lang (jaren) bestaande bugs, crashes, veel onnodige frustratie bij PlayStation-spelers over hoe het spel bij elke release of patch weer problemen op hun systeem geeft. Als je dan op het forum komt om te zien of meerdere mensen last hebben van een bepaald issue dan zie je wel spelers het probleem noemen, maar bijna geen woord van een developer of community manager. Als je eens mazzel hebt lees je een “we kijken er naar”, maar daar blijft het bij. Er zijn grote bugs die er al jaren in zitten, maar nooit zijn opgelost. Misschien dat ze bij Bethesda eens wat minder vast moeten houden aan de release-cycle en eens een periode bugs moeten gaan oplossen. Of zet er een tweede team ernaast die zich daarop focust. Met miljoenen spelers en een miljardenbedrijf als eigenaar zou zo’n game niet lang met deze problemen moeten blijven zitten.

The Elder Scrolls Online: Blackwood - Compagnons (Foto: Bethesda)

Blackwood zelf is een leuke toevoeging. Ik ga het verhaal niet spoileren, maar het is duidelijk waar het naar toe zal gaan. Dit keer is er minder op safe gespeeld bij het maken van content, en daar ben ik blij om. Nieuwe World Events, het compagnon-systeem, en een trial die uitdagen is. Gelukkig, want Greymoor en vooral Markath vond ik nogal op safe spelen. Daarom dit cijfer voor Blackwood, een punt hoger dan Greymoor. De Console Enhanced-versie maakt de game mooier en sneller. Maar Bethesda, kom op, de lijst met bugs wordt alsmaar groter en de communicatie erover op officiële community-kanalen steeds kleiner. Spelers horen niet door allerlei bugs en missers die over het hoofd zijn gezien geplaagd te worden. Naar eigen zeggen zijn ze de populairste MMO, gedraag je daar dan ook naar.