The Elder Scrolls Online: Flames of Ambition

The Elder Scrolls Online begint weer aan een nieuw jaar met een nieuw avontuur. Het avontuur heet Gates of Oblivion, dus kenners van de lore van The Elder Scrolls kunnen al aan die titel raden waar we heen gaan. Dit jaar wordt geopend met Flames of Ambition. Deze DLC biedt twee nieuwe dungeons, maar ondertussen is er ook een nieuwe patch, Update 29 genaamd, met daarin een nieuw Champion System als belangrijkste wijziging.

Er zijn twee nieuwe dungeons te spelen in Flames of Ambition: Black Drake Villa en The Cauldron. Deze bereiden het verhaal voor voor Blackwood, het grote chapter die in juni uit gaat komen. De dungeons geven nieuwe titels, achievements en belangrijker: een paar gear sets die zeker de moeite waard zijn.

In Black Drake Villa komen twee nieuwe mechanics voor. Er zijn wisps, kleine geesten, in de villa die je moet verzamelen om bij de geheime baas te komen. Een extra bonus: de eerdere drie bazen geven je buffs, die verbeteren hoe meer wisps je hebt verzameld. De tweede mechanic ligt op de grond bij de bazen. Als je op deze plaat gaat staan met genoeg ultimate-punten dan verander je in een Ice-avatar. Je wordt tijdelijk sterker en je kunt vijanden bevriezen. Het maakt de bossfights een stuk makkelijker. De geheime boss is dat dan weer niet, als healer had ik weer zo’n moment van “waarom vond ik deze rol ook alweer leuk”. Als spelers de mechanics en de bosses beter leren kennen gaat het vast beter, dit gebeurt elke keer als er weer nieuwe dungeons zijn.

The Elder Scrolls Online: Flames of Ambition (Foto: Bethesda)

In The Cauldron heeft de cultus van de Waking Flame de plaatselijke dorpsbewoners tot slaaf gemaakt en die graven nu naar iets in een lang vergeten mijn. Spelers moeten langs Daedric-vijanden en sekteleden, de gevangenen bevrijden en een einde maken aan hun plannen. Deze dungeon heeft geen nieuwe mechanics, maar is vooral op Veteran-mode een uitdaging. Je moet veel dodgen, rennen en juist positioneren om niet te veel damage te pakken en mij, de healer, nog kans te geven de andere teamleden te healen. Natuurlijk is er weer paniek wanneer iedereen nog de mechanics van de bazen moet leren, dat is een deel van de charme van nieuwe content.

De gratis Update 29 heeft wat stof doen opwaaien in een deel van de community. De Champion Points zijn namelijk omgegooid. Wat was het probleem? Eerder kon je na level 50 te hebben gehaald zogenaamde champion points verdienen en die in van de zes sterrenbeelden kwijt. Zo kon je zorgen dat je bijvoorbeeld punten gebruikte om meer damage te doen, of de kosten van het blocken verder naar beneden te halen. Maar daar zat een max aan: je kon tot cp-level 810 geraken. Daarna kreeg je wel een hoger level tot aan cp-level 3600, maar je kreeg geen punten meer om te verdelen. Nu lopen er steeds meer spelers rond die aan die max van 810 zitten, dus voor hen moest er een reden komen om levelen weer nuttig te maken.

Champion System 2.0 zorgt daarvoor. Nu zijn de sterrenbeelden een soort skilltrees geworden met wat oude bekende, maar ook nieuwe attributen. Nieuw is ook dat je na een bepaald aantal punten een passive skill kunt kiezen. Je mag tot vier passives per sterrenbeeld hebben, maar er zijn er meer passives vrij te spelen, dus je moet keuzes maken. Nu wil opeens iedereen weer levelen na 810 om zoveel mogelijk punten en passives te krijgen, dus de opzet is geslaagd. Het is voor de hardcore spelers even slikken, omdat ze nu een nieuw systeem moeten leren min-max’en, maar uiteindelijk is het voor de hele spelersbase leuker dat levelen weer nuttig is gemaakt. Bijkomend voordeel: door die passives kun je net andere builds maken, daar is iedereen al mee aan het experimenteren.

The Elder Scrolls Online: Flames of Ambition is beschikbaar voor spelers die het ESO Plus-abonnement hebben of is anders te koop via de ingame Crown Store. Update 29 is voor iedere speler beschikbaar.