Fast & Furious: Hobbs & Shaw

De filmwereld veranderde een klein beetje nadat Fast Five zijn intrede deed. Een kleinschalige franchise veranderde spontaan in een miljarden-business. Voor een deel wordt dit toegekend aan de intrede van Dwayne 'The Rock' Johnson in de reeks. Of dit waar is valt te betwisten, maar feit is dat de studio genoeg dollartekens zag om een spin-off met hem en tegenspeler Statham te ontwikkelen. Het vertrouwen in dit zijspoor is zelfs zo groot dat Fast & The Furious 9 met een jaar is uitgesteld.

In deze spin-off worden Hobbs (Johnson) en Shaw (Statham) aan elkaar gekoppeld nadat een gevaarlijk virus wordt gestolen. Brixton (Idris Elba) speelt de biometrisch ge-upgrade villain in deze film die koste wat kost dit virus wil hebben en daarbij nergens voor terugdeinst. Met motoren die klinken als Transformers en genoeg kanonnenvoer om de kogels op te vangen hoeft Brixton ook nergens bang voor te zijn. Behalve voor Hobbs en Shaw dan, als ze in ieder geval hun haat voor elkaar opzij kunnen zetten. Want meestal zijn ze liever bezig met elkaar het leven zuur te maken dan met de wereld redden.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw banter

Mocht bovenstaande samenvatting idioot klinken dan klopt dit. En dat maakt ook niet uit. Als je je zuurverdiende centjes gaat uitgeven aan een film als deze is het maar beter dat je dit vantevoren weet. Maak je geen zorgen over plaspauzes: je kan op ieder moment in de film even de zaal verlaten om je behoefte te doen en stilletjes terug naar binnen sluipen zonder te vragen: 'heb ik iets gemist?' Want dat heb je niet en je kan het nog altijd prima volgen. Kortom: pure actiefun, verpakt in een buddykomedie.

Opvallend is wel dat, net als deel 8, de energie van de franchise een beetje op lijkt geraakt. Het wordt wel steeds maar absurder, maar er is minder merkbaar van het plezier waar dat in deel 7 (het hoogtepunt) nog wel het geval was. Mogelijk maakt de Furious-machine wat overuren en raakt men een beetje opgebrand. Jammer is ook dat deze film zo goed als geen connecties met de andere films heeft. Gelukkig wordt het Fast-universum voldoende uitgebreid met legerstammen in Samoa en nieuwe terroristische groeperingen. En met nieuwe bijrollen als Locke (een geweldige cameo van...) en air marshall Dinkley (we vertellen ook niet wie hem speelt) is er genoeg potentie voor de aanstaande films.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw action

De actie is heerlijk over-the-top. Regisseur David Leitch had zijn sporen al verdiend met John Wick, Atomic Blonde en Deadpool 2 en laat hier zien dat hij ook de grote actiescènes aankan. The Rock is weer even charismatisch als altijd en kan heerlijk wedijveren met Jason Statham. Idris Elba speelt een simpele bad guy zonder hier al te veel gehoor aan te geven. Vanessa Kirby is een welkome toevoeging aan de cast als Hattie. Hoewel ze eigenlijk de vrouw in nood speelt, neemt ze het heft wel vaker in handen dan voorheen. Helemaal bij de tijd is het niet, zeker niet als er ook nog een love interest bij wordt gehaald.

Al met al doet de film precies wat je ervan verwacht en kan je lekker een ruime twee uur achterover leunen en genieten van de grappen en grollen op het witte doek.