Voorjaarseditie Dutch Comic Con 2019 staat als een huis

Het inmiddels drie seizoenen tellende Shadowhunters: The Mortal Instruments was voor Katherine McNamara een grote doorbraak bij een grote groep fans van de young adult-boeken van Cassandra Clare. Wij spraken haar tijdens Dutch Comic Con en waren benieuwd hoe het is om in zo'n Netflixshow te spelen, wat ze zelf vindt van de boeken en of ze wel eens nagedacht heeft over haar eigen superkrachten.

Katherine heeft wel zo een aantal gedachten waarom het soort verhalen als The Maze Runnerwaar ze ook een rol in speelde, en Shadowhunters constant populair blijven: "Dit is iets waar ik vooral tijdens het opnemen van Shadowhunters over na heb gedacht, ook omdat de tagline van die show is 'All the legends are true'. Wat hebben die shows en verhalen in zich dat ons steeds weet te raken. Je ziet het ook op zo'n Comic Con, mensen hebben onwijs veel passie voor deze personages en verhalen en doen er alles aan om te laten zien dat het ze raakt. Wat ik denk is dat we allemaal diep van binnen willen dat magie echt is. Daarbij geven die verhalen ons een mogelijkheid om naar onszelf te kijken op een andere manier. Het gaat om personages die moeten leren van bepaalde gebeurtenissen en worstelingen waar ze tegen aan lopen. Als we deze 'supermensen' dat allemaal zien overwinnen, krijgen we volgens mij hoop dat wij als gewone mensen dat ook gewoon zouden moeten kunnen. Ook als ik dan naar Shadowhunters kijk; als Clary, Magnus, Alec en Jace kunnen vechten met demonen en buitenaardse wezens en ook nog eens met hun relatieproblemen kunnen omgaan, misschien kunnen wij dat ook wel. Wij hoeven ons in ieder geval geen druk te maken over die demonen."

Clary is een personage dat Katherine nu een aantal jaar op onze televisieschermen heeft gebracht, en dan is het toch altijd interessant om te kijken naar overeenkomsten: "Ik denk dat ze het personage is dat het dichtst bij mij in de buurt komt als ik naar mezelf kijk. Heel veel heeft te maken met haar koppigheid en haar passie. Het plichtsbesef is ook iets wat ik heel sterk in me heb."

Katherine McNamara in Shadowhunters
Katherine McNamara in Shadowhunters

Superkrachten zal dan ook vást wel iets zijn waar over nagedacht is tijdens die opnameperiode: "Als ik er een zou mogen kiezen, zou ik denk ik gaan voor óf de kracht om te helen, want ik ben echt een enorme kluns. Dat zou er in ieder geval voor kunnen zorgen dat mijn blauwe plekken en schaafwonden wat sneller wegtrekken. Daarbij is het ook nog eens handig als je ten strijde trekt, daar denken mensen vaak niet aan. Óf ik zou voor teleportatiekracht gaan; ik ben gek op reizen en mijn vrienden hebben zich jammer genoeg verspreid over de hele wereld, dus die zou ik dan wat vaker en sneller kunnen bezoeken. Ook de bijkomstigheid van het skippen van vliegvelden lijkt mij aantrekkelijk, haha."

Comic Cons, wat is je mening? "Ze zijn zo leuk om te doen. Wel zijn ze ook tegelijkertijd het meest vermoeiende om te doen. Dat wordt goed gemaakt door de positiviteit die je meekrijgt tijdens zo'n evenement, ook weer tijdens deze conventie. Je kunt ook echt zien dat mensen hier zijn om die positiviteit te verspreiden. Het meest opvallende wat ik heb meegemaakt tijdens een conventie was tijdens mijn eerste keer, dat was tijdens New York Comic Con. We waren net klaar met het opnemen van een aantal afleveringen van Shadowhunters en er waren wat promo's naar buitengebracht. Voordat ik het wist had ik drie jonge meisjes aan mijn tafel staan, alledrie verkleed als Clary, die volledig in tranen waren omdat ze de cast konden ontmoeten van die show waar nog geen aflevering van uit was gezonden. Dat noem ik pas toewijding! Om te kunnen zien dat ik een invloed kan hebben op het leven van zo'n fan is fantastisch. Daardoor word ik er weer aan herinnerd dat ik het mooiste beroep ter wereld heb. Ik mag deze personages spelen die iets kunnen betekenen voor mensen."

De serie is gebaseerd op de onwijs populaire boekenserie van Cassandra Clare, maar er is genoeg veranderd aan de verhaalelementen: "Ja, dat was wel een ding. Bij een aantal veranderingen had ik persoonlijk wel wat vraagtekens. Als ik daar dan vervolgens over nadacht kwam ik wel tot de conclusie dat de showrunners er niet voor niets zijn en dat er bewuste beslissingen worden gemaakt om dingen aan te passen voor bepaalde redenen. De aanpassingen die er gemaakt zijn, waarvan er één een onwijs grote stap van de boeken af was, is gemaakt met de motivatie om het hoofdpersonage van de show zelf op zoek te laten gaan naar de antwoorden die anders te veel voor hand zouden liggen. Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met het maken van een sterk hoofdpersonage, wat uiteindelijk de show alleen maar tot een hoger niveau brengt. De boekfans hebben genoeg om naar uit te kijken in dit laatste seizoen, dus houd je vast voor een interessante eindspurt!"

Het tweede gedeelte van het derde seizoen van Shadowhunters is momenteel te volgen via Netflix. De finaleaflevering is beschikbaar vanaf 14 mei.