First Man

Damien Chazelle, de relatief jonge regisseur slaat na het bejubelde La La Land opnieuw de handen in één met Ryan Gosling. Maar in plaats van een fictief persoon stapt Gosling deze keer in de huid van Neil Armstrong, de eerste mens die voet op de maan zette. Nadat Chazelle eerst furore maakte met Whiplash en La La Land zijn de verwachtingen hoog gespannen.

De film geeft ons een kijkje in het leven van Neil Armstrong. Dit begint ver voor hij de eerste stappen op de maan zette. Gedurende de jaren zien we hoe hij een naam voor zichzelf maakt binnen de NASA en uiteindelijk uitgekozen wordt tot gezagvoerder van de Apollo 11 missie. We krijgen ook een blik in de vriendschappen die hij sluit met de andere astronauten. Ook krijgen we een blik in het leven van Janet Armstrong, zijn vrouw.

First Man Neil en Co

De film is op technisch vlak een meesterwerk. De visual effects gaan naadloos over met de rest van het beeld. Een aantal trucs worden uit Gravity herhaald, maar in deze film ligt er minder de nadruk op waardoor je het niet eens door hebt. Zo zit er een shot in de film waarin de astronauten naar een andere module overstappen. De camera draait volledig in het rond waarbij de acteurs en losse objecten zwaartekracht ervaren. Nu maakt de film pijnlijk duidelijk dat in deze ruimtevaartuigen bijna geen ruimte is om je kont te keren. Toch creërt Chazelle met zijn team een overtuigende ervaring waardoor je even het idee hebt dat je er echt bij bent. Een ander technisch hoogtepunt is de lancering van de Gemini 8 waarbij grotendeels uit het zichtveld van Armstrong wordt gefilmd. De ervaring die de astronauten door maken op zo'n moment is nog niet eerder zo treffend vast gelegd op film.

Ook Ryan Gosling zet overtuigend een rol neer, als de in zichzelf gekeerde mysterieuze man die Armstrong was. Nu heeft Gosling van nature dat gesloten gevoel bij zich, waardoor dit een perfecte casting is. De rol van Janet wordt gespeeld door Claire Foy, bekend uit The Crown. Haast onherkenbaar manoeuvreert ze als een 60's vrouw door de film. Ze heeft wat sterke momenten, zoals het moment dat ze Neil dwingt aan hun kinderen te vertellen wat de gevaren van zijn werk zijn. Maar ze krijgt helaas te weinig te doen om écht een indruk achter te laten.

First Man lancering

En daar zit het mankement van de film. First Man weet namelijk niet continu wat het wil zijn. Voor een biopic over Armstrong besteden we te weinig tijd aan de man. Voor een film over de eerste landing op de maan besteden we te weinig aandacht aan de andere betrokken personen. Hierdoor wordt er te weinig binding gecreërd tussen het publiek en de personages waardoor niet alle emotie even heftig binnenkomt. Ook wordt het tempo van de film hierdoor wat inconsistent. Jaren vliegen voorbij terwijl enkele seconden soms eindeloos gerekt worden.

Opvallende keuzes en daarmee wordt First Man een compleet andere film dan de vorige films van Chazelle. Helaas is de film niet de gehoopte hoogvlieger maar al met al een schitterend compleet plaatje. Maar dan nét geen echte topper.