Titanfall

Vroeger had je twee shooters die iedereen online speelde. Je speelde Quake of Unreal. Punt. Er was niets anders. Tien jaar later is er weinig tot niets veranderd, de online schietwereld wordt nog steeds door twee partijen bepaald. Met veel bombarie probeert EA daar nu verandering in te brengen met zijn nieuwe IP genaamd Titanfall. Maar biedt Titanfall genoeg verandering om marktaandeel van Call of Duty en Battlefield in te pikken?

Titanfall

Titanfall speelt zich af in de verre toekomst, waarin mensen nog steeds niet samen met elkaar kunnen leven en al helemaal niets met elkaar willen delen. Er is continu een tekort aan brandstof voor hun mechs, uh, Titans en daarom vechten de milities tegen de gevestigde orde om zo te kunnen overleven. Tenminste, dat zou het verhaal kunnen zijn. Respawn Entertainment heeft ervoor gekozen om er toch een verhaaltje in te stoppen. Dit speelt zich echter volledig online af, dus het hangt van je medespelers af welk einde je te zien krijgt. Niet dat het wat uitmaakt, de campagnes zijn zo geschreven dat het gewoon losse verhalen zijn. Verder wordt het spel tijdens het spelen uitgelegd, maar ik was zo druk bezig met wat er om mij heen gebeurde dat ik niet de kans kreeg om überhaupt iets mee te krijgen. Niet dat het veel toevoegt, maar aangezien zij toch al bots gebruiken tijdens online matches hadden ze ook een offline campagne kunnen toevoegen. Want dat is iets wat je er wel bij krijgt als je CoD of BF koopt. Maar ach, het is tenminste niet weer een stom verhaaltje waarin China of Rusland Amerika probeert binnen te vallen. 

Titan's in actie

Waarin Titanfall uitblinkt is de gameplay. Iedereen kan er meteen mee aan de slag. De grootste toevoeging naast de Titan is de mogelijkheid om aan freerunning te doen. Dankzij je jetpack kun je een double jump doen, je kunt over muren rennen, op gebouwen klauteren en nog veel meer. Dit voegt extra diepgang toe, maar je hoeft er geen gebruik van te maken. Als jij wilt rondrennen en iedereen afschieten zoals in CoD, dan kan dat. Er zijn genoeg bots om je mee te vermaken, dus je hebt genoeg af te knallen. Wil jij overal op klauteren en als een volwaardige Prince of Persia door de toch al grote levels heen rennen? Succes ermee! Vanuit de hoogte kun je makkelijker Titans en Pilots afknallen. Het is jouw feestje en hoe je het wil aanpakken, daarin ben je behoorlijk vrij.

Noobgun

Titanfall speel je in teams van zes man tegen elkaar. Helaas is er geen enkele vorm van ranked match, dus als je net begint, kan het zijn dat je in een team wordt ingedeeld dat in rank hoger is dan jij. Niet dat het wat uitmaakt, want de wapens zijn behoorlijk uitgebalanceerd. Helaas zijn het er wel maar tien stuks. De variatie zit hem ook meer in het feit dat je andere classes vrijspeelt dan dat de wapens sterker worden. Je krijgt dan wel meer uitbreidingen voor je wapen naar gelang de duur dat je ermee schiet (denk aan een groter magazijn, nieuwe scope etc.), maar nergens had ik het gevoel dat ik het aflegde tegen anderen omdat ik nog steeds met het beginwapen schoot. Een makkelijkere manier op je wapen te upgraden is zoveel mogelijk Grunts (de bots) neer te schieten. Deze zijn zo dom als het achtereind van een varken, maar volgens mij was is dit ook te bedoeling. Continu hoor je ze zeggen dat jij als Pilot vet kewl bent en ze kijken tegen je op alsof je een halfgod bent. Ze lopen gelukkig niet in de weg en zijn een goede opvulling voor het team.

HUD

Bots zijn behalve goed om snel te kunnen ranken ook goed om snel je Titan te laten bouwen. Titans hebben namelijk een cooldownperiode en deze wordt verkort zodra je iets goeds doet voor het team. En als je dan er eenmaal in zit, dan wordt Titanfall echt leuk. Je hebt gewoon het gevoel dat je tijdelijk onoverwinnelijk bent, terwijl je dat stiekem niet bent natuurlijk. Maar het feit dat je zo hoog zit, een dik machinegeweer hebt, homing missiles bovenop je schouder en de Titan ook echt tegen je praat en de situatie om je heen analyseert. Dat geeft je het gevoel dat je niet zomaar in een vliegtuig stapt zoals in Battlefield, maar in een robot die er speciaal voor jou is en voor niemand anders.

Loadout

Een andere toevoeging zijn Burn Cards. Nee, dit zijn geen Killstreaks. Deze kaarten moet je namelijk inzetten voordat je spawnt en zijn ook weer verdwenen zodra je doodgaat. Het is gewoon handig als je een ongelimiteerd aantal granaten hebt, de hele tijd gecloakt rondloopt of je kunt voordoen als een bot. Uiteraard heb je de standaard gamemodes die je bij elke shooter tegenkomt, zoals Team Deathmatch en Domination. Verder zijn ze aangevuld met Capture the Flag en Pilot Hunter, waarbij alleen het vermoorden van andere Pilots voor score telt. Dit hadden er wel wat meer mogen zijn, want de competitie biedt wel wat meer dan dat. Het is alleen jammer dat er geen private matches mogelijk zijn. Maar dat is nog niet alles, er zit ook geen clansupport in. Het is dan ook een wonder als je het voor elkaar krijgt om alleen tegen je vrienden te kunnen spelen in plaats van vreemden.

Burn Cards

Er zijn in totaal vijftien mappen en die zijn tot nu toe nog niet mijn strot uitgekomen. Ze zijn goed opgebouwd en er zitten niet echt plekken in waar je lekker kunt zitten campen. Titans kunnen overal komen en her en der gebeurt er van alles wat niets met het gevecht zelf te maken heeft. Grote dinosauriërs die rondlopen, aliens die rondvliegen en vliegende schepen. Jammer dat Respawn deze niet interactief heeft gemaakt. Ow, en 50 gigabyte heb je nodig om dit hele spel te installeren? Welke stagiair dacht dat je de gehele installatie wel kon supersizen? Te belachelijk voor woorden dat ik 1/5de van mijn SSD moest opofferen om een spel te installeren.

 

Al met al heeft Respawn Entertainment een game neergezet die staat als een huis, maar ze zijn vergeten dat de consument er ook graag een extra verdieping op wil hebben en een tuintje. Het gemis van private servers, weinig wapens, geen customization van wapens en Titans, weinig gamemodes en het ontbreken van een singleplayermodus zorgen ervoor dat Titanfall na twee weken gespeeld te hebben aanvoelt alsof het nog net niet de strijd aankan met de competitie. Het voelt gewoon net niet af. Zodra ze dat fixen, dan kan Titanfall zich meten hun tegenstanders.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Mechs zijn kewl - Nietszeggend verhaal 7
+ Nieuwe gameplay elementen - Voelt nog niet af aan
+ Uitgebalanceerd - Geen mogelijkheid clanmatches


Gespeeld op pc, ook beschikbaar voor Xbox One. De Xbox 360-versie komt op 11 april.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.