Call of Duty: Modern Warfare III Single Player Campaign

Dat Call of Duty Modern Warfare III een “Greatest Hits” release zou worden, dat werd al ver van tevoren aangekondigd bij de bekendmaking van de beschikbare multiplayer maps. Dat de campaign dat ook zou worden, daar twijfelde ik geen seconde over. Ontwikkelaar Sledgehammer Games heeft nog wel geprobeerd om er wat leuks van te maken, maar dat pakte in mijn ogen slechter uit en had voor mij niet gehoeven.

Call of Duty stond vroeger bekend om bombastische campaign missies. Veel schieten, veel chaos en vooral honderden vijanden die als kanonnenvoer dienen om zo een verhaal te vertellen. Dit jaar probeert Sledgehammer Games iets nieuws door Spec Ops missies door de campaign te weven. In deze missies heb je verschillende missies die je moet doen die her en der in een grote map verscholen liggen. Hoe jij het aanpakt en in welke volgorde, daar word je vrij in gelaten.

De kracht van Call of Duty was dat het een semi-railshooter was met een goed verhaal. Loop naar een puntje, doe je missie, schiet iedereen die verkeert kijkt dood en loop naar het volgende puntje. Na een uurtje of tien was je er wel klaar mee en kon je weer een jaar wachten. Met de Spec Ops missies word je geacht je eigen verhaal te maken. Uiteraard hoor je wat gebabbel op de radio, maar echt pakken deed het mij niet. Vooral omdat ze weinig tot niets toegevoegd hebben aan de Spec Ops missies om het leuk te maken als je in je ééntje speelt.

Je kunt ervoor kiezen om het stealthy aan te pakken of je een weg door de missies heen te schieten. Hoe goed ik mijn best ook deed, het lukte mij niet om geruisloos alle missies te voltooien. Want zodra ook maar één iemand je ziet, dan wordt iedereen gealarmeerd en zoekt iedereen en zijn moeder je meteen. Dan ziet er meestal niets anders op dan iedereen te vermoorden. Alleen dat gaat meestal niet met de wapens die je in het begin gekregen hebt. Gelukkig liggen er overal wapenkratten met wapens erin die er speciaal voor gemaakt zijn om zoveel mogelijk mensen af te slachten. De replaywaarde zit hem erin dat je, als je iets gevonden hebt, bij het herstarten van de game dat weer kan selecteren en zo steeds beter wordt (of de missie wel stealth kan uitvoeren).

Het probleem wat ik met de Spec Ops-missies heb, is het feit dat het weinig toevoegt aan het verhaal. Het is net alsof iemand je een boek voorleest en je halverwege maar zelf je eigen verhaal mag verzinnen. Daarvoor speel ik geen Call of Duty. Daarbij zie je ook ineens een behoorlijk grafisch verschil tussen de ‘normale’ missies en de Spec Ops-missies. Het gevoel bekroop mij dat ik in Warzone zat, en dat ik deze missies ook gewoon online met vrienden had kunnen spelen. En ik denk dat het dan wel een stuk leuker zou zijn.

Het verhaal dat door de hele campaign loopt is eentje dat de meesten van ons wel kennen. Badguy Makarov wil graag weer een koude oorlog beginnen tussen het Westen en Oosten door een False Flag operatie op te tuigen. Het is aan Taskforce 141 en ULF om dit te voorkomen. Ook dit jaar had ik gehoopt dat er weer missies tussen zaten die in je geheugen achter zouden blijven, maar Modern Warfare III heeft er vooral voor gekozen om de missies waar je vroeger over praatte, dunnetjes over te doen.

Zo is er weer een AC-130 Gunship missie, een All Ghillied Up missie en een Amsterdam missie (maar dan in London). Daarbij probeert het nog iets van een mass shoutout met burgers erin die te komen overlijden, maar nergens wordt het echt iconisch. Stealth missies zijn ook weer van de partij, maar de enige missie die je echt stealth moet doen, daarvan duren de cutscenes langer dan de gameplay scenes. En hoe leuk ik missies in het oude Verdansk ook vond, ik zat gewoon oude meuk te spelen met een twist en niet iets origineels.

Call of Duty Modern Warfare III laat zien wat je kunt bereiken als je een game binnen één jaar eruit pusht en voelde meer aan alsof ik Warzone/Spec Ops-missies aan het spelen was. De grap dat dit een 70 euro kostende DLC-pakket is, is helaas geen grap. De hele single player straalt uit dat ze alles gepakt hebben wat toevallig hadden liggen, daar een verhaal omheen bedacht hebben en gekeken hebben waarmee ze wegkomen. Ik heb de stille hoop er meer tijd is gaan zitten in de ontwikkeling van Zombie-modus, want tot nu toe zie ik geen rede in om Call of Duty Modern Warfare 3 te kopen bij launch.