Call of Duty: Modern Warfare III Multiplayer

Ik eindigde mijn review van de singleplayer review van Call of Duty Modern Warfare 3 dat de game misschien gered zou worden door de nieuwe Zombies-modus. En na een weekje spelen kan ik maar tot één conclusie komen: ook hier riekt alles ernaar dat Activision wil dat jij zo lang mogelijk Warzone speelt.

Wat de Zombies mode vroeger zo leuk maakte, was dat je in een map werd gegooid en je al gaande met je team door middel van puzzels oplossen steeds verder kwam. Ondertussen werd de moeilijkheidsgraad steeds een tandje hoger gezet, waardoor je snel moest acteren op de omgeving. De manier van spelen, de powerups en het feit dat de meeste maps claustrofobisch klein waren, dat zette een sfeertje neer dat bij Zombies hoorde.

Helaas is in de nieuwe Zombies-mode daar niets van terug te zien. Er is voor gekozen om Zombies en Warzone met elkaar te kruisen, maar deze liefdesbaby is een gedrocht geworden waar je u tegen zegt. Ze hebben gewoon de nieuwe map van Warzone gepakt, daar wat menselijke vijanden een zombie skin gegeven, de missies van DMZ aan toegevoegd en een Pack-a-Punch ingeflikkerd en ze vonden het wel best. Omdat je nu gewoon weg kan lopen van zombies, of nog erger, je kunt ze gewoon overrijden. Dit verneukt de sfeer zo erg, dat ik het niet aan mijn gevoel kan ontrekken dat deze modus er alleen ingezet is om je zo lang mogelijk in Warzone te houden.

Wat ik dan niet snap, is waarom je voor Zombies nu moet betalen, terwijl DMZ nog steeds gratis te spelen is. De power-ups die je in de vorige delen had (zoals Nuke, Full Armor and Insta-Kill) voegen amper wat toe. Vroeger was je blij als je een Nuke vond als je bijna dood was en je teamleden op de grond lagen om gereanimeerd te worden. Nu mag je blij zijn dat ze niet aan de andere kant van de map hun eigen ding aan het doen zijn. Nee sorry, dit voelt niet als een Zombie game, de Warzone/DMZ twist is totaal geen toevoeging en het voelt als een klap in het gezicht voor iemand die meerdere dagen in Zombies heeft zitten dat Zombies als kapstok wordt gebruikt om Warzone te pitchen.

Waar Activision nog enigszins moeite heeft ingestoken is de multiplayer. De zestien maps komen direct uit de oude Modern Warfare 2 van 2009 en hoewel deze de tand des tijds overleefd hebben, is het ook meer dan tien jaar geleden dat ik deze gespeeld heb en ze daardoor ook leuker zijn dan nieuwe maps. Daarentegen is er ook nu een hele generatie die nog niet de mogelijkheid gehad heeft om de gloriedagen van Call of Duty mee te maken, dus het is leuk voor hen. Maar had het, net zoals vroeger, gewoon als DLC voor een tientje of twee uitgebracht.

Uiteraard zijn er hier en daar wel wat tweaks uitgebracht. Zo is de snelheid van het bewegen en herladen wat omhooggegaan en de Time To Kill wat omlaag gebracht zodat de gameplay wat sneller aanvoelt, maar je ook nog alle tijd hebt om te reageren als je beschoten wordt. Het is een keuze, het zou alleen niet de mijne zijn, want de oude marksman rifles zijn nu waardeloos geworden. Je krijgt er binnen twee hits gewoon geen kills mee.

Ook zijn de veranderingen die in Modern Warfare 2 bracht grotendeels teruggedraaid zoals slide cancel en reload cancel. Weapon Tuning is de deur gewezen, Aftermarkt parts zijn ervoor in de plaats gekomen. Dead Silence is in de vorm van sneakerschoentjes teruggekomen, een veel gekozen perk om nog sneller te rennen. Wat ik alleen niet snap is het nieuwe leveling systeem. Naast de standaard XP-grind van level 1 tot 55 om alles te unlocken, word je nu geforceerd om bepaalde wapens, field upgrades en aftermarket parts te krijgen. Je moet namelijk dagelijks terugkomen om kleine missies te volbrengen om deze vrij te spelen.

Verder zitten alle gamemodes erin die er elk jaar in zitten, zoals Team Deathmatch, Kill Confirmed, Domination en Search and Destroy. Dit jaar is Cutthroat er ook bijgekomen. In deze modus speel je in teams van drie tegen twee andere teams van drie. Je moet dus actief op elkaar jagen en als je niet snel genoeg bent, dan verandert de game in Domination. De balans tussen jagen en je terugtrekken is daar goed in gedaan.

En dat is de pest van Call of Duty Modern Warfare 3. Er is op dit moment geen andere game die qua gameplay (snelle shooter) in de buurt komt van deze game, ondanks dat dit overduidelijk een spreadsheetgame geworden is waarin ze afgevinkt hebben hoe ze de verkoopprijs kunnen verantwoorden tegen zo min mogelijk tijd en liefde in de game te hoeven steken. Waarschijnlijk ga ik hetzelfde doen dit jaar.