Bravely Default

Silicon Studio, een Japanse indie-developer, bracht in 2010 3D Dot Game Heroes uit in Europa. De game was Silicons impressie van de oudere Zelda-games. Gelukkig wel met een eigen persoonlijkheid en unieke gameplaytwists (groeiende zwaarden!). Bravely Default is Silicons impressie van oudere Final Fantasy-games. Wederom leidt dit tot fantastische resultaten.

Bravely Default lijkt op het eerste gezicht een vrij traditionele Japanse RPG. Een paar helden reizen door heel het land om het kwaad te bestrijden in een episch avontuur van tientallen uren. Het is een verhaal vol drama waarin magische kristallen een hoofdrol spelen. Bravely Default weet zich echter ook op zijn eigen manier te onderscheiden.

Final Fantasy behandelt vaak serieuze thema's, maar wel altijd met een, al dan niet onbedoelde, knipoog. De dramatiek ligt er zo dik bovenop dat je het niet helemaal serieus kunt nemen. Wat dat betreft is Bravely Default een stuk geloofwaardiger. De dialogen hebben meer diepte en de personages zijn niet eenzijdig. De game is geschreven door Naotaka Hayashi, onder andere verantwoordelijk voor Steins;Gate. Dat verklaart het misschien.

Japans > Engels
Alle gesprekken, en dat zijn er heel erg veel, zijn ingesproken. Daarbij vielen de Engelse stemmen mij wat tegen. Bij bepaalde personages kreeg ik het gevoel dat ik naar een amateur zat te luisteren die een bepaald accent probeerde op te zetten. Het script is in het Engels ook iets meer 'ouderwets' of 'Shakespear-achtig' gemaakt. Ook dat vond ik minder, want het deed de bovengenoemde geloofwaardigheid pijn. Het spel biedt gelukkig heel veel taal-opties. De stemmen kunnen in het Engels of in het Japans, terwijl de tekst in tig talen kan. Ik raad je aan om, als je een beetje Japans kunt begrijpen, de stemmen in de originele taal te zetten.

Bravely Default gaat overigens een stapje verder dan doorsnee RPG's. Bepaalde gebeurtenissen in het spel zijn opmerkelijk wreed. Je hebt hier te maken met onbarmhartige slavendrijvers, krankzinnige massamoordenaars en meer. Kleine kinderen sterven in deze game. Deze gebeurtenissen hebben ook effect op de hoofdpersonages, die zich dus tijdens het avontuur ontwikkelen.

De gameplay lijkt op het eerste gezicht ook vrij traditioneel. Je party en de vijanden meppen elkaar omstebeurt. De game heeft ook een job-systeem, zoals Final Fantasy III en V. Silicon Studio heeft echter, net als met het verhaal, ook hier eigen twists op de klassieke formule geïmplementeerd.

Hallo, ik ben Ninja van beroep
De turn-based gameplay wordt versterkt door drie verschillende elementen. Ten eerste zijn er de jobs. Ze rangeren van bekende klassen zoals Black Mage, Knight en Ninja tot meer bizarre beroepen zoals Vampier, Piraat en Slave-Maker. Personages kunnen een aantal passieve vaardigheden van meerdere jobs meenemen naar hun nieuwe beroep. Daarnaast kunnen ze alle actieve vaardigheden van één ambt meenemen.

Een van mijn personages was uiteindelijk een dual wielding (passieve ninja-skill) Dark Knight met een bonus van 20% voor physical attack (passieve piraat-skill) en 10% meer HP (passieve monk-skill). Bovendien kan hij ook gebruikmaken van alle actieve Thief-vaardigheden. Mijn drie andere personages zijn net zo gepersonaliseerd en samen vormen ze een uniek team. De meeste jobs kun je alleen van side-quests krijgen, waardoor je enorm gemotiveerd wordt om die te doen.

Niet zomaar een bizarre naam
Het tweede belangrijke element is het Bravely Default-systeem (waar de game zijn naam aan ontleent). In gevechten kun je tijdens je beurt met elk afzonderlijk personage 'Brave' of 'Default' selecteren. Als je geen van beide kiest speelt het als een doorsnee JRPG. Door Default te drukken spaart het personage één beurt op en incasseert ook minder schade van vijanden. Je kunt meerdere beurten opsparen.

Met Brave spendeer je die opgespaarde beurten, waardoor je personage meerdere acties in één beurt kan verrichten. Je kunt ook Brave doen als je niets hebt gespaard, waardoor je bijvoorbeeld op -3 beurten kunt komen. Je mannetje kan dan drie beurten lang niets doen en staat ook volledig open voor aanvallen. Ook vijanden maken gebruik van dit systeem. Zeker bazen doen dit uitvoerig, waardoor ze zomaar meerdere keren achter elkaar kunnen slaan. Het is een slim risk/reward-systeem dat gevechten een stuk meer diepte geeft.

3DS in de tas
Ten slotte is er nog het sociale element. Aan de hand van streetpass kun je gegevens van vrienden of vreemden in je game importeren. Tijdens gevechten kun je dan een keer gebruikmaken van een aanval die je via streetpass hebt gekregen. Verder verzamel je met streetpass ook inwoners voor Norende, een dorp dat je kunt herbouwen om extra vaardigheden en uitrusting te krijgen. Deze sociale gimmicks zorgden ervoor dat ik mijn 3DS overal mee naartoe nam, in de hoop dat een andere nerd ook Bravely Default zat te spelen.

Bravely Default geniet helaas niet van een groot budget, als je het met Final Fantasy-games vergelijkt tenminste. De muziek is bijvoorbeeld geweldig, maar er zijn lang niet genoeg tracks. Na vijftig uur spelen word je bepaalde deuntjes beu. Steden zien er magisch uit, maar er is amper sprake van verkenning. Ze zijn allemaal klein en je kunt bijna nooit ergens in. Dungeons voelen ook als één pot nat. Hopelijk investeert Square Enix meer in de aankomende sequel om deze minpunten te verhelpen.

Tot slot wil ik nog lof betuigen voor de flexibiliteit van deze game. Niet alleen de moeilijkheidsgraad is altijd verstelbaar, maar ook de 'encounter rate' is aan te passen. Als je geen zin hebt om te vechten hoeft dat dus niet. Je kunt gevechten ook naar gelang, met een druk op de knop, sneller later lopen - het ziet eruit alsof je een DVD vooruit spoelt. Het is fijn dat zulke opties er zijn, JRPG's zijn over het algemeen toch vrij rigide.

Bravely Default speelt zoals oudere Final Fantasy's, maar dan beter, slimmer en het staat de speler, dankzij uitgebreide opties, nooit in de weg. Het budget mag dan een stuk kleiner zijn, het heeft een veel groter hart dan recente Final Fantasy-games.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uniek team dankzij job-systeem - Steden en dungeons zijn oppervlakkig 9
+ Bravely Default-systeem zorgt voor diepte - Goede muziek, maar te weinig variatie